Höstbudget i skuggan av cementkrisen

Regeringens höstbudget saknar höjd för ett byggstopp till följd av cementkrisen. – Bygg- och anläggningsbranschen är i ett läge där vi kan få en varselchock i november. Långsiktiga satsningar på yrkesutbildningen och bidrag för klimatanpassning överskuggas i dag av cementkrisens akuta konsekvenser, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt Byggföretagens uppdaterade konsekvensanalys är var fjärde byggjobb hotat. Den analysen förutsätter en tillfällig lagändring – samt att Cementa med kalksten som erhålls från Nordkalk kan bibehålla 25 procent av sin nuvarande cementproduktion i Slite. Om den tillfälliga lagen inte antas eller kan fullföljas blir effekterna ännu större.

- Cementkrisen måste upp på högsta politiska nivå. Investeringsbortfallet vid ett byggstopp beräknas till 20 miljarder kronor per månad. Det slår direkt mot jobben, ekonomin och klimatomställningen, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Vill träffa Magdalena Andersson

Byggföretagen kommer inom kort skicka ut en mötesinbjudan till finansminister Magdalena Andersson. Förhoppningen är att klargöra för Andersson hur viktig bygg- och anläggningsbranschen är för hela samhällsbyggnadssektorn.

- Vi kan inte rusta Sverige med ökad kapacitet på järnvägen och fler vindkraftverk utan en pålitlig råvaruförsörjning, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.