Höstens nyheter på IKEA

IKEA nystartar hösten i regnbågens färger med geometriska former, kontrasterande material och uttrycksfulla mönster. Bland nyheterna finns genomtänkta och hållbara inredningslösningar med funktioner för vardagslivets alla nödvändigheter. Läs mer om några av nyheterna som tar hand om höstens utmaningar i hemmet.

NIKKEBY
är en unik och flexibel möbel med perforerad yta som tar hand om den där växande klädhögen – den som inte är tillräckligt smutsig för tvättmaskinen. En annan innovation som har en positiv inverkan på livet där hemma är ODDLAUG ljudabsorberande paneler – IKEAs första insats mot oljud och bullerföroreningar i hemmet.

Flera nyheter för sovrummet lanseras inför hösten. PLATSA är en yteffektiv säng och multimöbel som kombinerar god sovkomfort med flexibla förvaringmoduler. För barn som gärna hänger i sängen finns nya VITVAL vånings- och loftsäng, gjord med omsorg om naturens resurser. Genom att göra sängkanterna av ett starkt polyestertyg har vi kunnat minska metallen i varje säng med 30 procent och därmed även vår klimatpåverkan.

En annan bekväm möbel som uppmuntrar till egentid är EKOLSUND vilfåtölj. Ställbar i tre olika lägen bjuder den in till allt från läsning och tv-spelande till en raklång tupplur.

En god nyhet på middagsbordet är lax- och torskbullarna SJÖRAPPORT som tar tillvara de minsta laxfiléerna som annars slängs – en viktig insats för att minska vårt matsvinn. Servera med serien TALRIKA, färgstarka tallrikar, skålar, assietter och muggar gjorda av förnybar plast från majs vilket är ett mer hållbart alternativ än plast från fossila källor som råolja.

SVALLET arbetslampa är en lysande höstkompis som redan hunnit vinna det prestigefulla priset Red Dot Design Award. Genom att använda återvunnen plast i lampan förbrukar vi en mindre mängd nytt råmaterial och minskar vår miljöpåverkan. Designer Henrik Preutz berättar om SVALLET arbetslampa:

– Jag ville designa en liten kompis att ha på skrivbordet. En enkel och snygg lampa som har karaktär och personlighet – och ett formspråk som passar in överallt. Konstruktionen är också enkel med bara två delar, basen och skärmen som du lätt snäpper ihop. Plasten som vi använder ger ett fint ljusgenomsläpp och jag har även jobbat mycket med hur lampan är förpackad för att göra transporterna effektiva. Det sparar resurser och gör att priset kan pressas.”

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank

Läs mer om vinnarna av Red Dot Awards 2019: IKEA Newsroom

Säljstart: Juli-augusti 2019

Bildbyline: "Foto: IKEA"
Digital publicering: Hänvisa till ikea.se
Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.