Höstens Vikaloppis går av stapeln på lördag

På förmiddagen lördagen den 17 september genomför Vika återvinningscentral sin traditionsenliga höstloppis. Försäljningsintäkterna går denna gång oavkortat till den aktiva ungdomsklubben Sköldinge IF som snart fyller 100 år.

Det kommer att finnas mycket elektronik, leksaker, verktyg, konst och husgeråd på lördagens loppis, utlovar Anders Lindberg som är chef för Vika avfallsanläggning.

Vika är sedan ett halvår tillbaka först i Sverige med att låta personalen plocka upp saker ur containrarna som kan återanvändas. Det mesta som plockats upp sedan i våras kommer finnas till försäljning på lördag. Men det mesta av utbudet kommer från invånarna i Katrineholm:

- Det är fantastiskt att se hur villiga och positiva Katrineholmarna är till att lämna saker till återbruk. Vi har fått in massor av prylar och användbara saker som kan bli till glädje och nytta i ett nytt hem. Genom att låta något som du själv inte längre använder bli till en värdefull resurs för någon annan, bidrar du både till en mer hållbar konsumtion och till välgörande ändamål, säger Anders Lindberg.

Återbruk gör skillnad

- Varje återbrukad sak bidrar till minskade Co2-utsläpp med i snitt 2,1 kg jämfört med en nytillverkad sak, säger Anders Lindberg. Det är solklart att återbrukat material innebär att förbränningen, och därmed också mängden koldioxidutsläpp, minskar, fortsätter han.

Hållpunkter lördag 17 maj:
Grindarna öppnar klockan 8.20. Mellan klockan 9 och 10 är entréavgiften 20 kronor och resten av dagen är det fri entré. Barn till och med 12 år går in gratis hela dagen. Under dagen bjuder Tekniska verken på fika.

Anders Lindberg, affärsenhetschef Vika avfallsanläggning, Tekniska verken: 0150-579 01 eller anders.lindberg@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)