Höstlov på Skansen – en deckargåta i historisk miljö

Under höstlovet bjuder Skansen sina besökare på Mysteriet i Stadskvarteren – ett interaktivt äventyr bland Skansens historiska miljöer. Genom att leta efter ledtrådar och lösa gåtor blir barnen själva en del av en historia om två försvunna barn och ett mystiskt elixir som sägs ge evig ungdom.

Foto: Richard von Hofsten

I Mysteriet i Stadskvarteren får besökaren resa bakåt i tiden till mitten av 1800-talet då fyra barn har bestämt sig för att bilda Hemliga Sällskapet, en klubb som löser mysterier i grannskapet. Efter att de har börjat spionera på en figur som kallar sig B. von Kvackensprätt, och som säljer ett elixir som ska ge evig ungdom, försvinner två av barnen. Skansens besökare får själva bli hjältarna i berättelsen när de med hjälp av ledtrådar och gåtor tar reda på sanningen om de försvunna barnen och von Kvackensprätts elixir.

–Vi ville skapa en engagerande berättelse där barnen själva är aktiva i att driva handlingen framåt och som samtidigt knyter an till våra olika historiska miljöer här på Skansen, säger Monica Tornberg, pedagog på Kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

I Stadskvarteren kommer besökaren kunna möta och interagera med karaktärer som är baserade på personer man kunde möta i en stad på mitten av 1800-talet. Pigan Lovisa hjälper barnen i deras sökande och stadens journalist är mycket nyfiken på kvacksalvaren och dennes elixir. Karaktären B. von Kvackensprätt är skapad med inspiration från bland annat Mamsell Arfvidsson, en känd spåkvinna på 1700-talet, och andra kvacksalvare som var verksamma under tidigare sekler.

–Hela programmet är utomhus i friska luften och Skansen säkerställer att folkhälsomyndighetens riktlinjer kan följas. Det kommer att bli ett roligt och spännande alternativ till höstlovsfirande för alla barn som befinner sig i Stockholm, säger Åsa Magnusson, Chef för Kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Mysteriet i Stadskvarteret riktar sig till barn mellan 6–12 år och pågår perioden 24 oktober –1 november på Skansen. Skansen har öppet 10–15 alla dagar.

Övriga höstlovsaktiviteter

Häxkvastflygning

Under höstlovet har käpphästbanan förvandlats till en kvastflygningsbana. Alla barn kan ta med egen kvast eller käpphäst eller låna på plats.

Korvgrillning

På Bollnästorget och Orsakullen hålls eldfaten tända hela höstlovet. Ta med egen korv eller köp på plats.

Lekar från förr

Gå på styltor, rulla tunnband eller utmana familjen på dragkamp.

Tipspromenad

Spökbingo

För mer information kontakta:

Yvonne Nordlind  Marknads- och Kommunikationschef 0731-52 58 32

Åsa Magnusson Avdelningschef Kulturhistoriska avdelningen 0708-19 80 04

Foto: Richard von Hofsten

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.