Höstlov på Skansen – en deckargåta i historisk miljö

Under höstlovet bjuder Skansen sina besökare på Mysteriet i Stadskvarteren – ett interaktivt äventyr bland Skansens historiska miljöer. Genom att leta efter ledtrådar och lösa gåtor blir barnen själva en del av en historia om två försvunna barn och ett mystiskt elixir som sägs ge evig ungdom.

Foto: Richard von Hofsten

I Mysteriet i Stadskvarteren får besökaren resa bakåt i tiden till mitten av 1800-talet då fyra barn har bestämt sig för att bilda Hemliga Sällskapet, en klubb som löser mysterier i grannskapet. Efter att de har börjat spionera på en figur som kallar sig B. von Kvackensprätt, och som säljer ett elixir som ska ge evig ungdom, försvinner två av barnen. Skansens besökare får själva bli hjältarna i berättelsen när de med hjälp av ledtrådar och gåtor tar reda på sanningen om de försvunna barnen och von Kvackensprätts elixir.

–Vi ville skapa en engagerande berättelse där barnen själva är aktiva i att driva handlingen framåt och som samtidigt knyter an till våra olika historiska miljöer här på Skansen, säger Monica Tornberg, pedagog på Kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

I Stadskvarteren kommer besökaren kunna möta och interagera med karaktärer som är baserade på personer man kunde möta i en stad på mitten av 1800-talet. Pigan Lovisa hjälper barnen i deras sökande och stadens journalist är mycket nyfiken på kvacksalvaren och dennes elixir. Karaktären B. von Kvackensprätt är skapad med inspiration från bland annat Mamsell Arfvidsson, en känd spåkvinna på 1700-talet, och andra kvacksalvare som var verksamma under tidigare sekler.

–Hela programmet är utomhus i friska luften och Skansen säkerställer att folkhälsomyndighetens riktlinjer kan följas. Det kommer att bli ett roligt och spännande alternativ till höstlovsfirande för alla barn som befinner sig i Stockholm, säger Åsa Magnusson, Chef för Kulturhistoriska avdelningen på Skansen.

Mysteriet i Stadskvarteret riktar sig till barn mellan 6–12 år och pågår perioden 24 oktober –1 november på Skansen. Skansen har öppet 10–15 alla dagar.

Övriga höstlovsaktiviteter

Häxkvastflygning

Under höstlovet har käpphästbanan förvandlats till en kvastflygningsbana. Alla barn kan ta med egen kvast eller käpphäst eller låna på plats.

Korvgrillning

På Bollnästorget och Orsakullen hålls eldfaten tända hela höstlovet. Ta med egen korv eller köp på plats.

Lekar från förr

Gå på styltor, rulla tunnband eller utmana familjen på dragkamp.

Tipspromenad

Spökbingo

För mer information kontakta:

Yvonne Nordlind  Marknads- och Kommunikationschef 0731-52 58 32

Åsa Magnusson Avdelningschef Kulturhistoriska avdelningen 0708-19 80 04

Foto: Richard von Hofsten

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CET | Pressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.