Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Levadavandring på Madeira i fantastisk natur.

Effekten av sommarens långvariga värmebölja, med minskat antal utlandsresor som följd, ser ut att sitta i även under höstlovet – resorna under denna populära semestervecka minskar med 9 procent jämfört med höstlovsveckan 2017. Det är dock fortfarande många svenskar som vill mota bort eventuellt höstdeppigt humör med en semesterresa utomlands. Vinterns stora resmål Gran Canaria är mest populärt, följt av grannön Teneriffa. Men många svenskar väljer även att tillbringa höstlovet i Medelhavet, där värmen håller i sig även i oktober, med solsäkra Cypern i toppen.

De resmål som ökar mest i Medelhavet är dock Antalya, vars återhämtning började synas redan i våras och med en bokningsökning på 36 procent nu är tillbaka på allvar, samt Hurghada, som backade kraftigt i kölvattnet av den arabiska våren men i år ökar bokningarna med hela 32 procent inför höstlovet.

- De kraftiga bokningsökningarna till främst Antalya och Hurghada visar att dessa resmål, som under flera år backat rejält i antal svenska besökare, nu på allvar är tillbaka på semesterkartan, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Även Dubai lockar allt fler solsugna svenskar och klättrar 33 procent. Dubai har sedan länge varit känt som ett resmål i absoluta lyxsegmentet, men håller nu på att bli en ny charterfavorit hos många andra målgrupper, bland annat barnfamiljer. Höstlovets stora raket är däremot Madeira, som uppvisar en bokningsökning på 50 procent. Hit reser många svenskar inte för att njuta av sol och bad i första hand, utan för den vackra naturens och de sköna vandringsledernas skull.

- Att vandra på Madeira under höstlovet är något jag starkt rekommenderar. Över hela ön löper gamla vattenkanaler, levador, där många har bra vandringsstråk som löper längsmed kanalen. Ett härligt sätt att både upptäcka vackra Madeira och även få skön motion under semester, tipsar Katarina Daniels vidare.

Höstlovets charterraketer

1. Madeira, +50 procent
  2. Antalya, +36 procent
  3. Dubai, + 33 procent
  4. Hurghada, +32 procent
  5. Boa Vista (Kap Verde), + 24 procent

Källa: Tickets bokningsstatistik, charterresor bokade tom 9 oktober med avresa 26 oktober – 2 november 2018

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Levadavandring på Madeira i fantastisk natur.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.