Höstlovets charterraketer

Höstlovet är en av svenskarnas mest intensiva resveckor under hela året, och många passar på att resa utomlands för ett avbrott i höstvardagen. Favoriten Gran Canaria är det mest populära resmålet, men minskar dock bokningarna med 15 procent jämfört med förra året. Istället lockar grannön Lanzarote allt fler svenskar, och ökar antalet resebokningar med 64 procent under höstlovsveckan, enligt färsk statistik från Ticket.

- Kanarieöarna är ett perfekt resmål under höstlovet. Värmen från i somras ligger kvar med härliga temperaturer runt 25 grader, med sköna grader även i havet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Gran Canaria har under decennier varit ett av svenskarnas absolut mest populära resmål under vinterhalvåret. Den populära ön, med vackra stränder och ett stort utbud av olika aktiviteter, lockar alla typer av resenärer – oavsett önskemål på semestern. Många svenskar har dock besökt Gran Canaria, och då svenskarna i stor utsträckning lockas av nya upplevelser på semestern tittar många på alternativa resmål. Grannön Lanzarote, den mest vulkaniska av Kanarieöarna med spännande lavalandskap att utforska, är ett alltmer populärt alternativ och ökar bokningarna med drygt 64 procent inför höstlovsresorna.

Även några av Medelhavets mest omtyckta resmål ökar bokningarna kraftigt under höstlovet. Populära Rhodos ökar med 30 procent, och Alanya – en riktig raket de senaste åren efter de kraftiga minskningarna 2016 – ökar nästan lika mycket. Till följd av en svag svensk valutautveckling har flera researrangörer minskat utbudet till dyra eurodestinationer, och satsar istället på prisvärda Egypten. Denna satsning har fått effekt – Hurghada, Egyptens främsta semesterresmål, ökar resebokningarna med 19 procent.

Bland barnfamiljer är höstlovsveckan extra populär, eftersom man då har skolornas terminer att förhålla sig till för ledighet. Dessutom innebär en charterresa bekvämlighet och smidighet, både i bokningsprocessen och under själva resan – något som i hög grad efterfrågas bland många resenärer, inte minst bland barnfamiljer med en intensiv vardag.

- De flesta barnfamiljer med barn i skolåldern måste förhålla sig till terminernas lov, vilket påverkar möjligheten till en utlandsresa. Höstlovet blir därför en otroligt populär vecka att passa på att rea utomlands, medan de resenärer som har möjlighet att resa vid andra tillfällen kan spara tusenlappar, eftersom minskad efterfrågan ger lägre priser på resor utanför lovveckorna, tipsar Katarina Daniels vidare.

Höstlovets främsta charterraketer

1. Lanzarote, + 64 procent
  2. Rhodos, + 30 procent
  3. Alanya, + 29 procent
  4. Hurghada, + 19 procent
  5. Cypern, + 7 procent

Källa: Tickets bokningsstatistik, avresor under höstlovsveckan v. 44

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Maximera ledigheten i jul – mest populära resmålet19.11.2019 11:19:48 CETPressmeddelande

De röda dagarna under årets jul- och nyårsledighet infaller mycket fördelaktigt för alla arbetstagare. Många svenskar passar på att ta långledigt, flyr eventuell julstress och firar istället julafton utomlands. Mest populära resmålet för ett julfirande utomlands är Gran Canaria, följt av Phuket. Teneriffa och Krabi ökar dock antalet resebokningar mest, enligt färsk statistik från Ticket.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Thailand nära att gå om Spanien som mest populära semesterland6.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Sommarvädret 2019 motsvarade inte många svenskars förväntningar, och resebokningarna ökade kraftigt med 23,5 procent jämfört med den varma sommaren i fjol. Inför vintern är antalet resebokningar i linje med föregående år, men många passar på att utnyttja den fördelaktiga julledigheten för att ta en extra lång semester och åka till mer långväga resmål än tidigare. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien, med Kanarieöarna som största dragplåster, har haft i decennier. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.