Höstmarknad anno 1900

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. De var viktiga festdagar och helgen 24 - 25 september återskapas en höstmarknad på Skansen som den kunde ha sett runt sekelskiftet.

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.

Här finns allehanda varor till försäljning när lokala producenter säljer nyslungad honung, fina sylter och marmelader‚ grönsaker, bakverk, textilier, husgeråd och verktyg. Krögarna på Skansen serverar klassiska rätter som kroppkakor och strömming. Spådamen är ett stående inslag, liksom fotografen som tar konterfej för en mindre penning. Sala-Janne å andra sidan försöker lura godtrogna borgare på pengarna, och vid Folkets Hus står diskmadammerna med såpa upp till armbågarna för att hinna med alla tallrikar och glas i zinkbaljorna.

Som besökare kan man också passa på att krossa porslin och mäta sin styrka på kraftmätaren. Barnen leker i halmen och musikanterna spelar glada låtar. Skånegässen marscherar runt och inspekterar för marknaden utspelar sig på Sommarängen vid Skånegården och de är inte vana vid att så många människor hälsar på. Tillsammans med konstapeln håller de ordning.

Höstmarknad anno 1900

24 - 25 september kl 11:00 - 16:00

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.
Diskmadammer på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.
Sala-Janne och en krogmadam. Foto: Bengt Berglund.
Myller på höstmarknad. Foto: Bengt Berglund.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.