Höstmarknad anno 1900

21.9.2016 13:03 | Stiftelsen Skansen

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. De var viktiga festdagar och helgen 24 - 25 september återskapas en höstmarknad på Skansen som den kunde ha sett runt sekelskiftet.

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.

Här finns allehanda varor till försäljning när lokala producenter säljer nyslungad honung, fina sylter och marmelader‚ grönsaker, bakverk, textilier, husgeråd och verktyg. Krögarna på Skansen serverar klassiska rätter som kroppkakor och strömming. Spådamen är ett stående inslag, liksom fotografen som tar konterfej för en mindre penning. Sala-Janne å andra sidan försöker lura godtrogna borgare på pengarna, och vid Folkets Hus står diskmadammerna med såpa upp till armbågarna för att hinna med alla tallrikar och glas i zinkbaljorna.

Som besökare kan man också passa på att krossa porslin och mäta sin styrka på kraftmätaren. Barnen leker i halmen och musikanterna spelar glada låtar. Skånegässen marscherar runt och inspekterar för marknaden utspelar sig på Sommarängen vid Skånegården och de är inte vana vid att så många människor hälsar på. Tillsammans med konstapeln håller de ordning.

Höstmarknad anno 1900

24 - 25 september kl 11:00 - 16:00

Musikanter på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.
Diskmadammer på höstmarknad. Foto: Christina Westberg.
Sala-Janne och en krogmadam. Foto: Bengt Berglund.
Myller på höstmarknad. Foto: Bengt Berglund.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.