Höstmarknad som kring år 1900

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.

Liten flicka på Skansens höstmarknad som hoppar i höet.

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. De var bland de viktigaste festdagarna och betraktades som fridagar för herrgårdarnas drängar och pigor där deras ytterst lilla kontantlön ofta förbrukades.

Här finns allehanda varor till försäljning - bröd, sylt, honung, ost, grönsaker, karameller, blommor, hantverk, husgeråd, målarpenslar, salvor och mycket mer. Fotografen tar porträtt, spådamen tar emot i sitt tält och krögarna serverar stadig husmanskost. Till och med Skansens hästar får rycka in och leverera nybakade bullar från Bageriet.

Höstmarknaden anordnas i samarbete med Skansens byalag som bland annat befolkar marknaden med både försäljare och lustiga karaktärer i folkvimlet.

Skansen 23 - 24 september kl 11-16

Liten flicka på Skansens höstmarknad som hoppar i höet.
Försäljare och kund på höstmarknad anno 1900 på Skansen
Smeder i arbete på Skansens höstmarknad.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.