Höstmarknad som kring år 1900

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.

Liten flicka på Skansens höstmarknad som hoppar i höet.

Marknader spelade en stor roll i äldre tiders folkliv. De var bland de viktigaste festdagarna och betraktades som fridagar för herrgårdarnas drängar och pigor där deras ytterst lilla kontantlön ofta förbrukades.

Här finns allehanda varor till försäljning - bröd, sylt, honung, ost, grönsaker, karameller, blommor, hantverk, husgeråd, målarpenslar, salvor och mycket mer. Fotografen tar porträtt, spådamen tar emot i sitt tält och krögarna serverar stadig husmanskost. Till och med Skansens hästar får rycka in och leverera nybakade bullar från Bageriet.

Höstmarknaden anordnas i samarbete med Skansens byalag som bland annat befolkar marknaden med både försäljare och lustiga karaktärer i folkvimlet.

Skansen 23 - 24 september kl 11-16

Liten flicka på Skansens höstmarknad som hoppar i höet.
Försäljare och kund på höstmarknad anno 1900 på Skansen
Smeder i arbete på Skansens höstmarknad.

Ljuset går upp över Djurgården idag27.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag går ljuset upp extra tidigt när Djurgården både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt. Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.