Höstmoln över bostadsmarknaden - bostadspriserna föll på bred front i oktober

Bostadspriserna föll på bred front i oktober. Enda undantaget var Storstockholm där både lägenhets- och småhuspriserna steg något och även lägenhetspriserna i Stormalmö. I Norra Sverige, som hittills i år haft störst prisuppgång i Sverige, föll lägenhetspriserna med nästan 3 procent. I Stormalmö föll småhuspriserna lika mycket. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under oktober.

Lägenhetspriserna föll i oktober i samtliga regioner med undantag för i Storstockholm och Stormalmö
Lägenhetspriserna föll i oktober i samtliga regioner med undantag för i Storstockholm (+1,2 %) och Stormalmö (+0,5 %). Mest föll de i Norra Sverige (-2,9 %).

- Den höstavmattning i bostadspriserna som vi hade räknat med skulle komma redan i september slog uppenbart till i oktober i stället. Och det rejält på lägenheter i Norra Sverige. Att prisnedgången på lägenheter blev som störst i just Norra Sverige är kanske inte helt förvånande med tanke på att det är den region där priserna på lägenheter i år har stigit överlägset mest i hela Sverige, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Småhuspriserna föll i samtliga regioner med undantag för i Storstockholm
Under oktober föll småhuspriserna i samtliga regioner med undantag för i Storstockholm där de i stället ökade svagt (+0,8 %). Som mest föll småhuspriserna i Stormalmö (-2,9%). Även Storgöteborg hade ett relativt stort fall (-2,1 %).

- Med priskorrigeringen i oktober ligger nu småhuspriserna i samtliga regioner under ”all time high”. Sett över hela året brukar november och december vara en lugnare period på bostadsmarknaden så det är inte uteslutet att det blir ytterligare prisnedgångar resten av året. Någon dramatik ligger dock knappast i korten, säger Robert Boije.

- UBS publicerade nyligen sitt ”Global Real Estate Bubble Index”, där förvisso Stockholm tillsammans med städer som Frankfurt, München, Paris och Amsterdam, pekas ut som de städer i världen där risken för en bostadsbubbla är som störst. De konstaterar samtidigt i sin rapport att prisuppgången under pandemin speglar en uppvärdering av boendet och vikten av bostadsyta, vilket är en faktor som deras modell inte klarar av att fånga upp. Prisuppgången innan pandemin kunde helt förklaras av stigande inkomster och fallande långa bostadsräntor. Med hänsyn tagen till uppvärderingen av bostadskonsumtionen under pandemin tror jag knappast att det är en bubbla i Stockholm. Mer intressant blir i stället att se om hushållens ökade intresse för bostadskonsumtion kommer att bestå framöver, framför allt när pandemin ebbat ut. Gör det inte det kan vi komma att få se en relativt stor prisnedgång, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bl.a. bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Dramatiskt ändrade förutsättningar för småhusproduktionen30.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Överskotten på nya hyresrätter för Sverige som helhet samt i Skåne- och Västra Götalands län består. Samtidigt har den senaste tidens kraftiga uppgång i ränteläget medfört att underskottet på nya villor i Stockholms län har försvunnit. För bostadsrätter råder alltjämt balans mellan utbud och efterfrågan i samtliga tre storstadsområden. I flera av Sveriges större regionsstäder har ränteuppgången medfört ett överskott, eller ökat på tidigare överskott, på både nyproducerade bostadsrätter och villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det tredje kvartalet i år.

Kostnadsökningarna tär på hushållens sparande och ökar prismedvetenheten23.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

I undersökningen Hushållens sparplaner har SBAB för andra gången i år undersökt framtidstron hos hushållen gällande privatekonomin. 33 procent tror att privatekonomin kommer att vara sämre om ett år, vilket är en ökning med 8 procentenheter sedan april. 43 procent har förändrat något i syfte att förbättra privatekonomin, jämfört med 37 i april. 11 procent saknar helt ett sparande, vilket är en ökning med 2 procent sedan april. Hela 50 procent av hushållen anger att de har blivit mer prismedvetna jämfört med 29 procent i april. Resultaten, som baseras på över 1000 svarande hushåll, visar på ett betydligt mer ansträngt läge för hushållen jämfört med för bara ett halvår sedan.

Villaägare i klimatriskutsatta områden saknar information18.11.2022 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Majoriteten (81 procent) av Sveriges villaägare har kännedom om vad klimatrisker är. Samtidigt uppger endast en av fem att de fått tillräcklig information om de områden som svenska myndigheter bedömer är extra utsatta för klimatrisker. Detta trots att drygt hälften (55 procent) bor i just dessa områden. En majoritet (65 procent) har ingen ekonomisk buffert för att hantera klimatrisker. Detta är några av resultaten i SBAB:s årliga undersökning om klimatrisker.

Bostadsägarna har aldrig varit så osäkra på bostadsprisernas utveckling som nu18.11.2022 07:16:27 CET | Pressmeddelande

Sveriges bostadsägare har en fortsatt pessimistisk syn på bostadsprisernas utveckling på ett års sikt. Den absolut största andelen (42 procent) tror att bostadspriserna faller. Av dessa anger 89 procent stigande räntor som orsak till detta. 16 procent tror på en ökning medan 26 procent tror att bostadspriserna kommer att stå stilla. På tre års sikt är bostadsägarna betydligt mer optimistiska kring synen på bostadspriserna. Fler än åtta av tio tror dock att höga elpriser kan komma att bidra till fallande bostadspriser. Osäkerheten om boprisutvecklingen, sett till hur många som svarat ”vet inte”, har samtidigt aldrig varit så stor som nu. Detta visar SBAB:s mätning av knappt 1100 bostadsägares prisförväntningar (HPE) för årets sista kvartal.