Höstraket: Kap Verde

Kap Verde är en av höstens och vinterns riktiga uppstickare. Ögruppen ligger ett par timmar söder om Kanarieöarna och är med 350 soldagar per år både varmare och mer solsäker än sin mer välbesökta nordliga granne. Inför höst- och jullovsresor ökar resebokningarna till Kap Verde med drygt 75 procent. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

Kristallklart vatten och vit sandstrand på Kap Verde

- Kanarieöarna, med Gran Canaria i spetsen, är alltid extremt efterfrågat under vinterhalvåret. Men fler och fler svenska utlandsresenärer för upp ögonen för lugna, solsäkra Kap Verde, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

Huvudön Sal är känd för sina långa sandstränder och många soldagar – Kap Verde har i genomsnitt 350 soldagar per år – och hit kommer resenärer som främst bara vill vara på semester och njuta av sanden och havet. I huvudorten Santa Maria finns många restauranger där fokus ligger på lokalt fångade skaldjur. Grannön Boavista är perfekt för familjer, lugn och med flertalet resorts där många väljer att bo all inclusive.

För den som söker en mer aktiv semester finns också fantastiska möjligheter till vattensporter. Kap Verde är känt som ett surfingmecka och lockar ständigt både vind-, våg- och kitesurfare. Även dykare lockas till Kap Verde på grund av dess klara vatten med god sikt och många möjligheter till dykning bland skeppsvrak

- Kanarieöarnas ständigt ökande popularitet leder också till en ökad beläggning. Fler och fler resenärer söker andra alternativ för en semesterresa utomlands, och Kap Verde med rimlig restid, ingen jetlag och extremt sol- och värmesäkra klimat ligger då nära till hands, säger Katarina Daniels.

Kristallklart vatten och vit sandstrand på Kap Verde