Höstraket: Kap Verde

Kap Verde är en av höstens och vinterns riktiga uppstickare. Ögruppen ligger ett par timmar söder om Kanarieöarna och är med 350 soldagar per år både varmare och mer solsäker än sin mer välbesökta nordliga granne. Inför höst- och jullovsresor ökar resebokningarna till Kap Verde med drygt 75 procent. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

Kristallklart vatten och vit sandstrand på Kap Verde

- Kanarieöarna, med Gran Canaria i spetsen, är alltid extremt efterfrågat under vinterhalvåret. Men fler och fler svenska utlandsresenärer för upp ögonen för lugna, solsäkra Kap Verde, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

Huvudön Sal är känd för sina långa sandstränder och många soldagar – Kap Verde har i genomsnitt 350 soldagar per år – och hit kommer resenärer som främst bara vill vara på semester och njuta av sanden och havet. I huvudorten Santa Maria finns många restauranger där fokus ligger på lokalt fångade skaldjur. Grannön Boavista är perfekt för familjer, lugn och med flertalet resorts där många väljer att bo all inclusive.

För den som söker en mer aktiv semester finns också fantastiska möjligheter till vattensporter. Kap Verde är känt som ett surfingmecka och lockar ständigt både vind-, våg- och kitesurfare. Även dykare lockas till Kap Verde på grund av dess klara vatten med god sikt och många möjligheter till dykning bland skeppsvrak

- Kanarieöarnas ständigt ökande popularitet leder också till en ökad beläggning. Fler och fler resenärer söker andra alternativ för en semesterresa utomlands, och Kap Verde med rimlig restid, ingen jetlag och extremt sol- och värmesäkra klimat ligger då nära till hands, säger Katarina Daniels.

Kristallklart vatten och vit sandstrand på Kap Verde

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.