Höststaden Göteborg bjuder på ruskigheter, pumpor och mys

För tredje året i rad satsar Göteborg på hösten som turistsäsong och staden fylls med aktiviteter under hela 39 dagar. Bakom satsningen står Göteborg & Co tillsammans med stadens besöksnäring.

Höststaden Göteborg 2018 drar igång i samband med Bokmässan den 27 september och håller sedan på tills Halloween på Liseberg stänger den 4 november. Det blir exempelvis Creepy Science på Universeum, Mysrys på Alfrons Åbergs Kulturhus, Pumpakavalkad i Botaniska trädgården, Rysligheter i Göteborgs historia och Bondens marknad i Haga. Och Halloween på Liseberg bjuder på nyheterna Shocker och Cirkus bisarr.

Det är tredje året som Göteborg & Co samlar allt som händer i staden under det gemensamma konceptet Höststaden. Syftet är att locka besökare samtidigt som det blir en anledning för göteborgarna att tillbringa höstlovet på hemmaplan. Samtidigt görs en kampanj i sociala medier med korta filmer som ska väcka intresse.

Att aktörer i staden går ihop och skapar aktiviteter och reseanledningar till Göteborg är något som besöksnäringen ser positivt på.

– Det är väldigt positivt med Höststaden och andra säsonger som Julstaden. Det skapar reseanledningar till Göteborg och det tycker vi givetvis är bra, säger Alice von Geijer, hotelldirektör på Radisson Blu Riverside.

Satsningen på hösten som säsong började 2016 och hakade på Lisebergs lyckade satsning på Halloween. I början av 2000-talet började Jul på Liseberg och Göteborgs satsning på Julstaden och i februari 2018 gjordes en Alla hjärtans-satsning.

– Det får effekt när man går samman såhär och promotar en säsong med olika aktiviteter och insatser som i Höststaden och Julstaden. Det gör skillnad, skapar attraktionskraft och är positivt på flera sätt, säger Elisabeth Thomson, hotelldirektör på Gothia Towers.

Läs hela programmet!

Jessica Westh