Hösttermin och nystart – men inte för bussarna

Nu startar jobb och skolor, men på flera ställen i Skåne kan man inte längre ta bussen dit man ska. Nu syns de förändringar i trafiken som tidigare varit uppe för debatt och ett flertal linjer påverkas.

- Det går tvärs emot vad regionen har för uttalade mål för kollektivtrafiken, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Alla är överens om att resandet bör öka, men de åtgärder alliansstyret infört handlar istället om färre landsortslinjer, mindre nattbusstrafik och högre biljettpriser. Det är politiska beslut om besparingar som varken gynnar människa eller miljö.

Upprörda kommunpolitiker från vänster till höger på den politiska skalan har under året protesterat mot Kollektivtrafiknämndens och Skånetrafikens beslut och förslag, men till föga nytta. Nu föreslås istället en utredning av landsbygdens förutsättningar inom kollektivtrafikområdet.

- Tillgänglighet, det är vad vi behöver ha, både ekonomisk och geografisk, säger Linda Ekelund, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne. Att först skära ner på resurserna och sedan tillsätta en utredning om landsbygdens förutsättningar – men inte skjuta till några pengar? Vi har svårt att se det som en förbättrande åtgärd. Det ska inte spela någon roll var i Skåne man bor, det ska finnas kollektivtrafiksalternativ för alla. Det är vad vi i Vänsterpartiet jobbar för: lägre priser och fler bussar och tåg. Allt annat är fel väg mot framtiden.

Fredagen den 30/8 håller Region Skånes kollektivtrafiknämnd möte. Då ska man bland annat diskutera skånska kommuners, organisationers och företags syn på det trafikförsörjningsprogram som ska peka ut den långsiktiga visionen för skånsk kollektivtrafik samt utredningen om kollektivtrafik för landsbygden.

Linda EkelundRepresentant i Kollektivtrafiknämnden (V)

Tel:0703-090 203