Hot och våld får många att vilja byta jobb

Många myndighetsanställda överväger att byta jobb på grund av att de utsatts för hot och våld. Arbetsgivare och regeringen måste se över både åtgärder och lagstiftning. Det menar Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia, i ett samtal med Mårten Schultz, professor i civilrätt, i Juridikpodden.

Anna Nitzelius, sakkunnig på Akavia, medverkar i Juridikpodden och samtalar med Mårten Schultz om Akavias senaste undersökning om hot och våld.

–Vi tror att Akavias medlemmar har en hög toleransnivå och avstår från att anmäla för att man själva inte anser att hoten är så farliga. Man är tyvärr luttrad. Men för en vanlig medborgare med helt annat jobb så skulle det vara en väldigt stor sak att bli utsatt för hot, säger Anna Nitzelius på Akavia, fackförbundet för akademiker.

Hon var gäst i Juridikpodden för att samtala med Mårten Schultz kring den senaste undersökningen från Akavia. Undersökningen har ställt frågor kring hot, våld och trakasserier bland medlemmar som arbetar vid myndigheter, kommuner och regioner och jurist- och advokatbyråer.

– Det är en allvarlig bild som tecknas i rapporten, och om man ser det mot bakgrund av tidigare undersökningar som gjorts så har det inte blivit bättre. I ett samhällsperspektiv är det viktigt att se över hur riskerna påverkar var människor väljer att jobba. Det var många som upplever stundom otrygghet i sitt jobb, säger Mårten Schultz i podden.

Undersökningen visar att var fjärde medlem har utsatts för våld, trakasserier, skadegörelse, hot, mutförsök eller annan form av otillbörlig påverkan i sitt arbete under de senaste två åren. Det är även långt fler medlemmar inom de statliga myndigheter än inom kommuner och regioner som uppger att de utsatts. Vad gäller upplevelsen av otrygghet svarade var femte att de känner sig otrygga i sin yrkesutövning.

– Oroväckande många överväger att byta jobb på grund av oro eller utsatthet, många har förändrat sitt beteende i privatlivet, och många anser att deras hälsa har påverkats. Det här är konsekvenser vi bör ta på allvar och det borde vara en högt prioriterad fråga för både politiker och arbetsgivare. Förutom personliga konsekvenser för våra medlemmar är det en samhällsfråga, inte minst gällande förtroendet för våra myndigheter och förvaltningar, säger Anna Nitzelius.

Avsnittet i Juridikpodden går att lyssna på här och Akavias rapport finns tillgänglig här.

Fakta:

Akavia har i flera år följt utvecklingen rörande hot och våld bland medlemmar inom offentlig sektor. Förra undersökningen genomfördes 2017 av Jusek, som tillsammans med Civilekonomerna bildade Akavia 2020.

4 766 medlemmar besvarade enkäten, varav 3 391 tillhörde målgruppen. Enkäten skickades ut våren 2021.

I urvalsgruppen ingick medlemmar anställda i utvalda myndigheter, kommuner och regioner samt på jurist- och advokatbyrå.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.