Hot och våld vanligt inom socialt arbete i Stockholms län

En ny undersökning bland Visions medlemmar inom socialt arbete visar att 48 procent av de tillfrågade i länet blivit utsatta för hot, våld, personangrepp eller förtal under det senaste året. Många medarbetare är samtidigt missnöjda med det stöd de fått från arbetsgivaren. Vision vill att kommunerna i länet tar fram planer plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet.

Undersökningen, där 1 433 av Visions medlemmar inom socialt arbete ingår, visar att hot och våld är vanligt i hela landet. Närmare hälften, 45 procent, av medlemmarna uppger att de utsatts för hot, våld, personangrepp eller förtal under det senaste året. I många fall upplever de att stödet från arbetsgivaren brister. Tre av tio som utsatts för en hot- eller våldssituation upplever att de har fått inget eller otillräckligt stöd från arbetsgivaren. Undersökningen visar att utsattheten leder till rädsla och otrygghet, även på fritiden.

– Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i välfärden innebär inte bara en kränkning mot den enskilde individen. Även den professionella yrkesutövningen påverkas och därmed rättssäkerheten och människors tillit till samhället. Det kan vi aldrig acceptera, säger Veronica Magnusson.

I Stockholms län är andelen som har blivit utsatta 48 procent. Endast 28 procent är nöjda med arbetsgivarens förebyggande arbete, att jämföra med 39 procent totalt i landet. Bland de som har blivit utsatta för hot eller våld uppger nära en av tre att de fått ett otillräckligt stöd eller inget stöd alls. Endast 17 procent av incidenterna har polisanmälts. Det kan jämföras med 21 procent för landet totalt.

– Vi vill att kommunerna i länet tar fram en plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet. Planen bör tas fram tillsammans med skyddsombud och i första hand innehålla förebyggande åtgärder, snabbt stöd till den som blivit utsatt och en rutin att alltid göra en polisanmälan, säger Carina Eriksson, ordförande för Vision Stockholm stad.

Enkäten har besvarats av medlemmar som arbetar som socialsekreterare inom myndighetsutövning, biståndshandläggare, behandlingspersonal inom HVB, stödboende och öppenvård, kuratorer inom hälso- och sjukvård och skola samt fältassistenter. Resultaten bygger på svar från 1 433 medlemmar. I Stockholms län svarade 190 personer på enkäten.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24. För mer information om undersökningen, kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 08- 789 64 37. Carina Eriksson, ordförande för Vision Stockholm stad, tfn 08 508 263 44

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha bättre dialog mellan politiker och tjänstemän i Torsås kommun13.10.2021 10:14:15 CEST | Pressmeddelande

Flera chefer i Torsås kommun upplever att rätten att leda har tagits ifrån dem och möjligheten att ta ansvar för det som ingår i chefsuppdraget omöjliggörs genom att politiken ändrar beslut med kort varsel utan dialog. Vision har uppmärksammat Socialnämnden på vikten av samverkan och dialog med både chefer och Vision för att skapa goda förutsättningar för Torsås kommun. Många tjänstepersoner i Torsås kommun lägger tid och energi, i förlängningen skattemedel, på att genomföra politiska beslut på ett bra sätt. När beslut ändras med kort varsel, utan att någon risk- och konsekvensanalys görs, omkullkastas det arbete och mandat chefer har i sin profession – nämligen att leda och fördela arbetet, samt ta ansvar för sina verksamheter och medarbetare. I en skrivelse till nämnden i mars 2021, och i en påminnelse i september 2021, föreslår Vision att man upprättar en handlingsplan för att säkerställa chefers rätt att leda sina verksamheter och tillse att chefer har en god arbetsmiljö. ”Chefer i

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Hudiksvall7.10.2021 14:18:15 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Hudiksvall skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Var tionde chef är sjukskriven och många är slutkörda och på gränsen till att sjukskriva sig. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Kim Jutterström, ordförande för Vision i Hudiksvall. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Hudiksvall är en av de kommuner som är först ut i Visions init