Hot och våld vanligt inom socialt arbete i Västmanland

En ny undersökning bland Visions medlemmar inom socialt arbete visar att 47 procent av de tillfrågade i den region som Västmanlands län ingår i blivit utsatta för hot, våld, personangrepp eller förtal under det senaste året. Många medarbetare är samtidigt missnöjda med det stöd de fått från arbetsgivaren. Vision vill att kommunerna i länet tar fram planer plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet.

– Det här är oerhört allvarliga siffor som visar på en stor utsatthet bland våra medlemmar. Det handlar om medarbetare som ger stöd till människor som befinner sig i svåra livssituationer och fattar beslut som inte alltid tas emot väl. Som samhällets yttersta skyddsnät måste medarbetarna vara trygga på jobbet för att kunna utföra sitt viktiga arbete, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Undersökningen, där 1 433 av Visions medlemmar inom socialt arbete ingår, visar att hot och våld är vanligt i hela landet. Närmare hälften, 45 procent, av medlemmarna uppger att de utsatts för hot, våld, personangrepp eller förtal under det senaste året. I många fall upplever de att stödet från arbetsgivaren brister. Tre av tio som utsatts för en hot- eller våldssituation upplever att de har fått inget eller otillräckligt stöd från arbetsgivaren. Undersökningen visar att utsattheten leder till rädsla och otrygghet, även på fritiden.

– Hot, våld och trakasserier mot medarbetare i välfärden innebär inte bara en kränkning mot den enskilde individen. Även den professionella yrkesutövningen påverkas och därmed rättssäkerheten och människors tillit till samhället. Det kan vi aldrig acceptera, säger Veronica Magnusson.

I den region som Västmanland ingår i är andelen som har blivit utsatta 47 procent. Nära var fjärde uppger att de är missnöjda med arbetsgivarens förebyggande arbete. Bland de som har blivit utsatta för hot eller våld uppger drygt var fjärde att de fått ett otillräckligt stöd eller inget stöd alls. Endast var fjärde incident har polisanmälts.

– Vi vill att kommunerna i länet tar fram en plan för att säkerställa medarbetarnas trygghet. Planen bör tas fram tillsammans med skyddsombud och i första hand innehålla förebyggande åtgärder, snabbt stöd till den som blivit utsatt och en rutin att alltid göra en polisanmälan, Pernilla Fahlén, socialsekreterare och skyddsombud i Västerås.

Enkäten har besvarats av medlemmar som arbetar som socialsekreterare inom myndighetsutövning, biståndshandläggare, behandlingspersonal inom HVB, stödboende och öppenvård, kuratorer inom hälso- och sjukvård och skola samt fältassistenter. Resultaten bygger på svar från 1 433 medlemmar. Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län, Uppsala lön och Södermanlands län ingår i Visions område Västerås. I området svarade 228 personer på enkäten.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24. För mer information om undersökningen, kontakta Sara Gustavsson Roxell, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 08- 789 64 37. Pernilla Fahlén, socialsekreterare och skyddsombud i Västerås, tfn 021- 39 37 83

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.