Hot Remote kan vinna Årets hållbara projekt 2018

Den 17 december utses Årets hållbara projekt på galan CIO Awards i Stockholm. Hot Remote, som är ett samarbete mellan Tekniska verken i Linköping, Stångåstaden, Ericsson, Linköpings universitet och Mjärdevi Science park är ett av de sex projekt som gått till final.

Infrakulvert Vallastaden

Det handlar om byggnader i nya stadsdelen Vallastaden i Linköping, som har agerat försökskanin för projektet Hot Remote, vilket går ut på att optimera fjärrvärmedriften med hjälp av uppkopplade IoT-sensorer.

Bakgrunden är att det uppstår så kallade ”effekttoppar” i fjärrvärmenät,  exempelvis när alla vill ta sin morgondusch samtidigt. Höga toppar i effekter över dygn eller säsong leder till sämre produktionsekonomi och negativa miljöeffekter eftersom man ibland tvingas använda fossila bränslen för att möta toppen. Genom att mäta, visualisera och justera lyckades Hot Remote minska morgontopparna med 10–15 procent, utan att de boende klagade.

- Vi är glada över att Hot Remote uppmärksammas. Det är ett initiativ som leder till positiva effekter för såväl miljö som produktionsekonomi. Projektet går nu vidare till nästa fas inom ramen för regionens IoT Hub. Vårt mål är att i detta projekt koppla upp fler fastigheter, utöka funktionaliteten och även utnyttja AI för en mer avancerad dataanalys, säger Ingela Lindal, chef för affärsutveckling på Tekniska verken.

- Hot Remote var ett lyckat initiativ av Ericsson och Tekniska verken, som banat väg för ytterligare samverkansprojekt inom IoT i regionen. Starka kompetenser inom mjukvaruutveckling, sensorteknologi och uppkopplade system gör vår region till ett centrum för IoT-lösningar för framtidens samhälle och industri, säger Lena Miranda, vd Science Park Mjärdevi.

Vinnaren utses av en oberoende jury bestående av CIO:er, styrelseproffs, forskare och experter.

Här kan du läsa mer om tävlingen.

Martin Ek, Bränslebaserad Energi, Tekniska verken i Linköping, 013-20 92 14
martin.ek@tekniskaverken.se

Ingela Lindahl, chef Affärsutveckling, Tekniska verken i Linköping, 013-20 82 53
ingela.lindahl@tekniskaverken.se

Infrakulvert Vallastaden

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.