Hotell med passion för afrikas vilda djurliv!

Naturfotograf Björn Persson

Clarion Hotel Posts Passion Manager Maria Vallin är initiativtagare till samarbetet med The Perfect World Foundation som arbetar för att uppmärksamma frågan kring tjuvjakt till syfte att bibehålla beståndet av vilda djur i världen.

"Vårt engagemang i såväl sociala projekt samt i frågor som rör påverkan på vår miljö är stort och genuint, säger Maria. Vi är en stor hotellaktör i Göteborg och Nordic Choice är Nordens näst största hotellkedja och det förpliktigar. Jag kom i kontakt med The Perfect World Foundation för ett par år sedan och vi känner djup respekt för deras arbete för att rädda det vilda djurlivet. 2014 var vi värdar för Save The Rhinogalan, en storslagen bal där alla intäkter gick till att rädda den utrotningshotade noshörningen i Afrika. I år är det dags för The Elephant Ball och även denna gång är det hos oss galan kommer att hållas fortsätter Maria. Hedergäster i år är ingen mindre än engelska kungahusets The Duchess of York, Sarah Ferguson som har ett varmt engagemang för den utrotningshotade Indiska elefanten samt Dr Richard Leekly, som tilldelades utmärkelsen ”The Conservationist of the year 2016”.

Dr Leakey är förmodligen den person på denna planet som har gjort mest för afrikanska elefanter när han på 1980-talet vände snabb utrotning till en tillväxt inom elefantpopulationen.

Naturfotografen Björn Persson vill genom sina fotografier bidra till att stoppa den kritiska situation som det afrikanska djurlivet står inför. Den 9 juli öppnar Clarion Post portarna för Björns utställning.

Björn Persson har fått flera fotografier publicerade i National Geographic och under 2015 nominerades han till ”The Wildlife Photographer of the Year” - en prestigefylld fototävling som arrangeras av BBC och British Natural History Museum. 2016 vann han andra pris i Sony World Photography National Awards med Sveriges bästa foto över alla kategorier. Nu har Björn skapat en utställning som består av 12 svartvita motiv som ska återspegla den afrikanska kontinentens djurliv. Björn berättar att hans ambition är att hylla de afrikanska djurens skönhet i deras egna storslagna miljö.

- Jag tror inte världen förändras av fler bilder på avsågade noshörningshorn. Jag vill hylla dessa vackra varelser i sina storslagna miljöer, och på så vis sprida lust och engagemang om deras hotade situation, säger Björn Persson.

Björn berättar att han alltid har haft ett brinnande intresse för djur. Men att det var under hans tid i Afrika som han bestämde sig för att använda sin konst för att hjälpa djuren.

Under 2014 fick Björn kontakt med The Perfect World Foundation – en ideell organisation som arbetar för att hjälpa djur, och bestämde sig för att stödja organisationen genom sina fotografier. I samband med utställningen på Clarion Post kommer Björn att skänka 12 konstverk där vinsten går till The Perfect World Foundations insatser för att hjälpa utrotningshotade djur.

Hemsida – http://bjornpersson.nu