Houston Rockets – nästa utmaning för Jerebko & Utah

Slutspelsserien mellan Utah Jazz och Oklahoma City Thunder är nu över, Jazz vann match sex och avancerade därmed till Western Conference Semifinal. Och där väntar nästa stora utmaning för Jonas Jerebko och hans Utah, titelfavoriterna Houston Rockets!
Foto: Bildbyrån

Det var inte lätt, Oklahoma City ledda av Russell Westbrook var nära att ta hem matchen i slutminuterna då det endast skilde 3 poäng lagen emellan. Förutom Paul George två missade potentiella game-tiers och sköt 2 av 18 från golvet, samt att Carmelo Anthony endast sköt 7 skott, så var den stora storyn hur Donovan Mitchell, Jazz unga rookie, gjorde 38 poäng mot ett av ligans bästa försvar. Ingen rookie har gjort 38 poäng eller mer i en slutspelsmatch på 31 år i NBA.

Det var dock inte konstigt att denna typ av prestation behövdes från Mitchell då Utah Jazz point guard Ricky Rubio sträckte sin ljumske mitt i matchen och kunde inte fortsätta spela. Det ser inte heller ljust ut för Rubio att göra en comeback inom den kommande veckan dessvärre vilket sätter Jazz i ett litet underläge mot sitt nästa motstånd. Ett lag som befinner sig ännu längre söderut än Oklahoma, nämligen Rockets i Houston, Texas.

Rockets har ögonen på titeln
Det nya motståndet för Utah är avsevärt mer förberett för slutspelen än deras tidigare motstånd. Houston Rockets är en av favoriterna att ta hem titeln i år och statistiken backar upp detta. Rockets anfall är ett system som Mike D’Antoni har byggt upp. De flesta inom kretsen känner till Mike D’Antonis anfallssystem, fokusera anfallet kring en elit bollbehandlare med bra beslutstagande samt färdigheten att lägga in bollen i korgen från trepoängslinjen och inåt. Denna bollbehandlare ska penetrera och attackera försvaret så fort som möjligt och vara omringad av minst tre trepoängsskyttar och en stor atletisk center. Pick & roll anfallet kommer givetvis också in där med.

Detta har D’Antoni gjort med tidigare lag som Phoenix Suns och New York Knicks där en bra bollbehandlare väldigt ofta presterar oerhört bra i detta system (Steve Nash, Jeremy Lin), resultatet är att spelarens individuella statistik höjs något ordentligt jämfört med tidigare säsonger under andra coacher. Vissa har påpekat detta som ”The D’Antoni Effect” på både gott och ont, gott att spelaren presterar oerhört bra och når sin potential och ont att statistiken kan klassas som överskattad på grund av systemet.

Mike D’Antoni koordinerar anfall som ingen annan
Nu till hur det funkar. Antingen så attackerar bollbehandlaren i en 1-mot-1 situation och försöker skapa rotation/reaktion i försvaret eller så använder de en pick & roll och rör bollen snabbt för att hitta ett öppet skott beroende på hur försvaret förhåller sig till situationen. Placera nu elitspelare på respektive position i laget vars roll är perfekt definierad och två enormt bra bollbehandlare i James Harden och Chris Paul så lyder resultaten som följande för Houston Rockets. Harden, troligtvis säsongens blivande MVP, snittar 30 poäng och 9 assister per match i detta system bredvid Paul som är fördelad i princip hälften av ansvaret som bollbehandlare.

Samtidigt har Rockets ett stenhårt försvar med 6:e bäst defensiv gradering i NBA då lagets general manager Daryl Morey valt ut spelare som möter kriteriet ”two-way players”. Alltså att spelarna motiverade försvarsmässigt och kan spela tufft försvar samt är villiga att rotera även om deras stjärnspelare inte alltid bidrar till försvaret. Varje spelares offensiva roll är förhöjd och det är grönt ljus för alla öppna skott.

För att snabbt förklara hur ostoppbara Rockets har varit med deras anfall så slog de i år rekordet för mest satta treor på en säsong. Vilka höll rekordet innan? Jo, Houston Rockets säsongen innan.

Basket versus D’Antoni-Basket
Hur Utah Jazz och Jonas Jerebko förbereder sig för ett så tufft motstånd som Houston Rockets återstår att se. Ett lag byggt på väldigt bra lagspel med ett starkt försvar möter ett lag likt en maskin byggt för att bryta ner vartenda försvar som de kan möta.

Ikväll möts lagen 21:30 svensk tid för ett första möte i denna slutspelsserie som alla basketfantaster lär vilja studera och följa då två häftiga basketstilar möts om en plats i Western Conference-finalen.

Vi här hemma hoppas att vår ”Playoff Swede” Jonas Jerebko briljerar ikväll så som han gjorde i match två mot Thunder och tar hem vinsten för Jazz!

Skribent: Artin Hojat

Foto: Bildbyrån