Houston Rockets – nästa utmaning för Jerebko & Utah

Slutspelsserien mellan Utah Jazz och Oklahoma City Thunder är nu över, Jazz vann match sex och avancerade därmed till Western Conference Semifinal. Och där väntar nästa stora utmaning för Jonas Jerebko och hans Utah, titelfavoriterna Houston Rockets!

Foto: Bildbyrån

Det var inte lätt, Oklahoma City ledda av Russell Westbrook var nära att ta hem matchen i slutminuterna då det endast skilde 3 poäng lagen emellan. Förutom Paul George två missade potentiella game-tiers och sköt 2 av 18 från golvet, samt att Carmelo Anthony endast sköt 7 skott, så var den stora storyn hur Donovan Mitchell, Jazz unga rookie, gjorde 38 poäng mot ett av ligans bästa försvar. Ingen rookie har gjort 38 poäng eller mer i en slutspelsmatch på 31 år i NBA.

Det var dock inte konstigt att denna typ av prestation behövdes från Mitchell då Utah Jazz point guard Ricky Rubio sträckte sin ljumske mitt i matchen och kunde inte fortsätta spela. Det ser inte heller ljust ut för Rubio att göra en comeback inom den kommande veckan dessvärre vilket sätter Jazz i ett litet underläge mot sitt nästa motstånd. Ett lag som befinner sig ännu längre söderut än Oklahoma, nämligen Rockets i Houston, Texas.

Rockets har ögonen på titeln
Det nya motståndet för Utah är avsevärt mer förberett för slutspelen än deras tidigare motstånd. Houston Rockets är en av favoriterna att ta hem titeln i år och statistiken backar upp detta. Rockets anfall är ett system som Mike D’Antoni har byggt upp. De flesta inom kretsen känner till Mike D’Antonis anfallssystem, fokusera anfallet kring en elit bollbehandlare med bra beslutstagande samt färdigheten att lägga in bollen i korgen från trepoängslinjen och inåt. Denna bollbehandlare ska penetrera och attackera försvaret så fort som möjligt och vara omringad av minst tre trepoängsskyttar och en stor atletisk center. Pick & roll anfallet kommer givetvis också in där med.

Detta har D’Antoni gjort med tidigare lag som Phoenix Suns och New York Knicks där en bra bollbehandlare väldigt ofta presterar oerhört bra i detta system (Steve Nash, Jeremy Lin), resultatet är att spelarens individuella statistik höjs något ordentligt jämfört med tidigare säsonger under andra coacher. Vissa har påpekat detta som ”The D’Antoni Effect” på både gott och ont, gott att spelaren presterar oerhört bra och når sin potential och ont att statistiken kan klassas som överskattad på grund av systemet.

Mike D’Antoni koordinerar anfall som ingen annan
Nu till hur det funkar. Antingen så attackerar bollbehandlaren i en 1-mot-1 situation och försöker skapa rotation/reaktion i försvaret eller så använder de en pick & roll och rör bollen snabbt för att hitta ett öppet skott beroende på hur försvaret förhåller sig till situationen. Placera nu elitspelare på respektive position i laget vars roll är perfekt definierad och två enormt bra bollbehandlare i James Harden och Chris Paul så lyder resultaten som följande för Houston Rockets. Harden, troligtvis säsongens blivande MVP, snittar 30 poäng och 9 assister per match i detta system bredvid Paul som är fördelad i princip hälften av ansvaret som bollbehandlare.

Samtidigt har Rockets ett stenhårt försvar med 6:e bäst defensiv gradering i NBA då lagets general manager Daryl Morey valt ut spelare som möter kriteriet ”two-way players”. Alltså att spelarna motiverade försvarsmässigt och kan spela tufft försvar samt är villiga att rotera även om deras stjärnspelare inte alltid bidrar till försvaret. Varje spelares offensiva roll är förhöjd och det är grönt ljus för alla öppna skott.

För att snabbt förklara hur ostoppbara Rockets har varit med deras anfall så slog de i år rekordet för mest satta treor på en säsong. Vilka höll rekordet innan? Jo, Houston Rockets säsongen innan.

Basket versus D’Antoni-Basket
Hur Utah Jazz och Jonas Jerebko förbereder sig för ett så tufft motstånd som Houston Rockets återstår att se. Ett lag byggt på väldigt bra lagspel med ett starkt försvar möter ett lag likt en maskin byggt för att bryta ner vartenda försvar som de kan möta.

Ikväll möts lagen 21:30 svensk tid för ett första möte i denna slutspelsserie som alla basketfantaster lär vilja studera och följa då två häftiga basketstilar möts om en plats i Western Conference-finalen.

Vi här hemma hoppas att vår ”Playoff Swede” Jonas Jerebko briljerar ikväll så som han gjorde i match två mot Thunder och tar hem vinsten för Jazz!

Skribent: Artin Hojat

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P