Hovet väljer TT Nyhetsbyrån igen

TT Nyhetsbyrån blir officiell bildbyrå vid prins Alexanders dopceremoni. Dopet av prins Alexander, son till prins Carl Philip och prinsessan Sofia, hålls den 9 september 2016. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela stillbildsproduktionen under dopceremonin i Drottningholms slottskyrka. I uppdraget ligger även att TT förser andra medier i Sverige, och nyhetsbyråer världen över, med material.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vi är väldigt stolta över att hovet har gett oss förtroendet och uppdraget att dokumentera prins Alexanders dop" säger TT Nyhetsbyråns vd och ansvarige utgivare Jonas Eriksson.

TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av att vara officiell bildbyrå vid kungliga tillställningar. Liknande förtroendeuppdrag fick nyhetsbyrån vid prinsessorna Estelles och Leonores samt prinsarna Nicolas och Oscars dop. TT var också officiell bildbyrå vid alla kungabarnens bröllop.

TT satsar stort och har många fotografer och videofotografer på flera unika positioner - i kyrkan vid dopceremonin och utanför. Redaktionen är extra bemannad, bland annat med rutinerade bildredaktörer som snabbt skickar ut de exklusiva bilderna och med videoredaktörer som bildproducerar livesändningar samt redigerar inslag löpande. Förutom stillbilder, livesändningar och inslag erbjuder TT också shoot-it-live och olika typer av bildpaket. Vi kommer även att producera grafik och direktrapportera i text och bild i samband med ceremonin.

”Det ligger många veckors planering och samordning bakom ett kungligt dop. Det är ett stort och viktigt uppdrag och våra fotografer och redaktörer har  mycket lång erfarenhet av liknande tillställningar. Vi ser fram emot att leverera förstklassigt material till våra kunder i Sverige och till samarbetspartners runt om i världen” säger TT Nyhetsbyråns övergripande nyhetschef Marika Långström.

Kontaktperson

Marika Långström, övergripande nyhetschef TT Nyhetsbyrån, mobil 070-6509826, marika.langstrom@tt.se

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b