Hovet väljer TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån får prestigeuppdraget – blir officiell bildbyrå vid prins Nicolas dopceremoni.

Prins Nicolas. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Dopet av prins Nicolas, son till prinsessan Madeleine och Christopher O'Neill, hålls i Drottningholms slottskyrka den 11 oktober 2015. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela bildproduktionen under dopceremonin. I uppdraget ligger även att TT ansvarar för att förse andra medier i Sverige och nyhetsbyråer världen över med material.

TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av att vara officiell bildbyrå vid kungliga tillställningar. Liknande förtroendeuppdrag fick vi vid prinsessorna Estelles och Leonores dop och alla kungabarnens bröllop.

Genom ett stort antal fotografer, både stillbild och rörlig bild, kommer TT Nyhetsbyrån att säkerställa en så heltäckande produktion och leverans som möjligt. Vi erbjuder förutom stillbildsleverans även direktsändning utanför kyrkan, inslag och shoot-it-live.

Vi är väldigt stolta över att hovet har gett oss uppdraget att dokumentera dopet av prins Nicolas” säger TT Nyhetsbyråns vd och ansvarige utgivare Jonas Eriksson.

”Som Nordens största nyhetsbyrå är det vårt ansvar att dokumentera dopet på ett förstklassigt sätt samt sprida materialet genom vårt nätverk av samarbetspartners världen över” säger TT Nyhetsbyråns övergripande nyhetschef Marika Långström.

För frågor om bildleveransen

Tobias Röstlund, bildbyråchef TT Nyhetsbyrån
tobias.rostlund@tt.se
Mobil +46-70 555 31 66

Marika Långström, övergripande nyhetschef TT Nyhetsbyrån
marika.langstrom@tt.se
Mobil +46-70 650 98 26

Sara Perers
Marknadschef
sara.perers@tt.se

Prins Nicolas. Foto: Jonas Ekströmer/TT

I nästan hundra år har TT Nyhetsbyrån varit först med det senaste, och i dag är vi en mångfacetterad medieproducent som både servar mediebranschen med nyheter och säljer bild, video och grafik till företag, myndigheter eller organisationer.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b