Hovet väljer TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån får prestigeuppdraget – blir officiell bildbyrå vid prins Nicolas dopceremoni.

Prins Nicolas. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Dopet av prins Nicolas, son till prinsessan Madeleine och Christopher O'Neill, hålls i Drottningholms slottskyrka den 11 oktober 2015. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela bildproduktionen under dopceremonin. I uppdraget ligger även att TT ansvarar för att förse andra medier i Sverige och nyhetsbyråer världen över med material.

TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av att vara officiell bildbyrå vid kungliga tillställningar. Liknande förtroendeuppdrag fick vi vid prinsessorna Estelles och Leonores dop och alla kungabarnens bröllop.

Genom ett stort antal fotografer, både stillbild och rörlig bild, kommer TT Nyhetsbyrån att säkerställa en så heltäckande produktion och leverans som möjligt. Vi erbjuder förutom stillbildsleverans även direktsändning utanför kyrkan, inslag och shoot-it-live.

Vi är väldigt stolta över att hovet har gett oss uppdraget att dokumentera dopet av prins Nicolas” säger TT Nyhetsbyråns vd och ansvarige utgivare Jonas Eriksson.

”Som Nordens största nyhetsbyrå är det vårt ansvar att dokumentera dopet på ett förstklassigt sätt samt sprida materialet genom vårt nätverk av samarbetspartners världen över” säger TT Nyhetsbyråns övergripande nyhetschef Marika Långström.

För frågor om bildleveransen

Tobias Röstlund, bildbyråchef TT Nyhetsbyrån
tobias.rostlund@tt.se
Mobil +46-70 555 31 66

Marika Långström, övergripande nyhetschef TT Nyhetsbyrån
marika.langstrom@tt.se
Mobil +46-70 650 98 26

Sara Perers
Marknadschef
sara.perers@tt.se

Prins Nicolas. Foto: Jonas Ekströmer/TT

I nästan hundra år har TT Nyhetsbyrån varit först med det senaste, och i dag är vi en mångfacetterad medieproducent som både servar mediebranschen med nyheter och säljer bild, video och grafik till företag, myndigheter eller organisationer.

IBL har sedan starten på 60-talet en väletablerad position på marknaden, både i Sverige och utomlands. Kunderna är främst dagstidningar, veckopress, magasin och bokförlag. TT Nyhetsbyråns bildaffär växer och i och med uppköpet erbjuds kunderna ett ännu bredare och bättre bildarkiv. De bästa svenska och utländska bildleverantörerna samlas på ett och samma ställe. IBL är ett familjeägt företag med kontor i Ängelholm och Stockholm. Det grundades 1965 och ägs av bröderna Lars och Nils Modie. 2015 köpte IBL upp bildbyrån All Over Press vilket stärkte bolagets position inom segmenten veckopress och magasin. · Vi välkomnar IBL in i vårt bolag, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån. Tillsammans med IBL:s expertis och deras otroliga bildbank ska vi nu fortsätta att utveckla vårt bilderbjudande till befintliga och nya kunder, fortsätter Jonas Eriksson. · Vi känner oss väldigt trygga med att nu tillsammans med TT Nyhetsbyrån kunna utveckla vårt företag ytterligare, säger Lar