Hovet väljer TT Nyhetsbyrån

24.5.2016 09:45 | TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån blir officiell bildbyrå vid prins Oscars dopceremoni. Dopet av prins Oscar, son till kronprinsessan Victoria och prins Daniel, hålls den 27 maj 2016. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela stillbildsproduktionen i Slottskyrkan under dopceremonin. I uppdraget ligger även att TT förser andra medier i Sverige och nyhetsbyråer världen över med material.

Kronprinsessan Victoria och prins Oscar. Foto: Jessica Gow/TT

Vi är väldigt stolta över att hovet har gett oss förtroendet och uppdraget att dokumentera prins Oscars dop" säger TT Nyhetsbyråns vd och ansvarige utgivare Jonas Eriksson.

TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av att vara officiell bildbyrå vid kungliga tillställningar. Liknande förtroendeuppdrag fick nyhetsbyrån vid prinsessorna Estelles och Leonores samt prins Nicolas dop. TT var också officiell bildbyrå vid alla kungabarnens bröllop.

Det är ett stort uppdrag och det ligger veckor av planering bakom för att kunna samordna ett stort fotografteam, få till det rätta flödet och de rätta positionerna. Att vi även denna gång får förtroendet från hovet vittnar om att vi gjort ett bra arbete vid tidigare kungliga dop och bröllop” säger TT Nyhetsbyråns fotograf Jonas Ekströmer, som har ansvar för planering och samordning inför dopceremonin.

TT satsar stort och har många fotografer och videofotografer på flera unika positioner - i kyrkan vid dopceremonin och utanför. Redaktionen är extra bemannad, bland annat med rutinerade bildredaktörer som snabbt ska skicka ut de exklusiva bilderna och med videoredaktörer som bildproducerar livesändningarna samt redigerar inslag löpande. Förutom stillbilder, livesändningar och inslag erbjuder TT också shoot-it-live och olika typer av bildpaket.

”Våra fotografer och redaktörer har mycket lång erfarenhet av liknande tillställningar och vi kommer att leverera förstklassigt material till våra kunder i Sverige och till samarbetspartners runt om i världen” säger TT Nyhetsbyråns övergripande nyhetschef Marika Långström.

Jonas Ekströmer, fotograf TT Nyhetsbyrån, planeringsansvarig
jonas.ekstromer@tt.se
Mobil +46-70 656 39 66

Marika Långström, övergripande nyhetschef TT Nyhetsbyrån
marika.langstrom@tt.se
Mobil +46-70 650 98 26

Åsa Yngve, affärsutvecklare TT Nyhetsbyrån
asa.yngve@tt.se
Mobil + 46-70 331 27 74

Kronprinsessan Victoria och prins Oscar. Foto: Jessica Gow/TT

TT Nyhetsbyrån producerar text, bild, grafik och video med betoning på nyheter och reportage. Vårt material och våra arbetsmetoder är anpassade både för digitala flöden och tryckta medier. Som nationell nyhetsbyrå spelar TT också en central roll i många företags, myndigheters och organisationers nödvändiga omvärldsbevakning. Läs mer på tt.se.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b