Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Hugo Bergström - Årets Stjärnskott i SBL Herr

Under slutspelet i Svenska Basketligan Herr delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Stjärnskott - som går till Hugo Bergström, Norrköping Dolphins!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Stjärnskott: Hugo Bergström, Norrköping Dolphins

Den Norrköpingsfostrade 20-åringen gör sin andra säsong i SBL Herr, där han fortsatt tagit kliv framåt i sin utveckling. Under säsongen 2021-2022 har Bergström spelat i 30 matcher med 17.7 minuters speltid per match (jämfört med 7.7 minuter 20-21).

Med 5.2 poäng, 2.1 returer, 2.0 assists och 1.0 steals per match - alla karriärsbästa i SBL Herr - var han en av de regerande mästarnas viktigaste spelare in från bänken, där han snittat tredje flest assist i laget.

Bergström skjuter också bättre än förra säsongen på tvåpoängs- och trepoängsavslut, 42.7% respektive 37.8%, jämfört med förra årets 35.7% och 28.1%.

Säsongens höjdpunkt kom den 11 mars, när han gjorde 30 poäng vs. Köping Stars, nytt karriärsbästa, där han bland annat satte 5 av 7 trepoängare.

I omröstningen till utmärkelsen Årets Stjärnskott fick Bergström nästan 44% av rösterna, och fick flest röster både hos lagkaptener, coacher & media, samt hos fansen.

Kommentar till utmärkelsen:
"Från rookie till en av regerande mästarnas viktigaste spelare in från bänken, som levererat karriärsbästa i nästan alla kategorier."

Röstresultat Topp 5 - Årets Stjärnskott

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS STJÄRNSKOTT 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Hugo Bergström, Norrköping Dolphins 36,1 7,7 43,80%
2 Denzel George, BC Luleå 25 6,3 31,30%
3 Nils Botold, Umeå BSKT 8,3 2,8 11,10%
4 William Kermoury, Södertälje BBK 2,8 3,7 6,50%
5 Elias Weibert, Fryshuset Basket - 3,2 3,20%
- Övriga 2,8 1,3 4,10%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 19 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.