Hugo Forssell var het på Tour of Estonia

Hugo Forssell gjorde en fin prolog, en okej fredag och glänste verkligen igen under lördagen i Tour of Estonia . Forssell var fyra i spurten om tredjeplatsen, sålunda sexa på etappen OCH vann klättrartröjan efter en ny bra insats av det unga svenska laget i Estland

En belåten Hugo Forssell och förbundskaptenen Lucas Persson efter Torur og Estonia.

Tour of Estonia avslutades med ett GP-lopp över drygt 16 mil i den estländska universitetsstaden Tartu som stod på menyn.

Hugo Forssel var så het denna lördag. Han började med att gå loss solo. Sedan anslöt två cyklister och den trion hade ett bra avstånd –som höll halva sträckan av de 164 kilometerna på ett tiokilometersvarv som var både tufft och tekniskt. Det var till en början ett parti med blöt kullersten uppför och utfö

”Ja, Hugo Forssell hade verkligen benen i dag. Han sammanfattade själv efteråt att han gillar att styra och bestämma farten i en utbrytning, så här i efterhand kanske han kunde ha sparat lite energi då han tog nästan hela ansvaret. Men det är en väldigt bra insats som vi tar med oss framöver”, säger assisterande förbundskaptenen Alexander Wetterhall.

Hugo Forssell fick välförtjänt den röda bergatröjan, integ för att det var några större klättringar i Estland men han var verkligen offensiv och sexa i kampen om poängtävlingen.

Hugo Lennartsson var också bra med på sista etappen och slutade femma i ungdomstävlingen,

Text: Svenska Cykelförbundet
Foto: Sebastian Mattsson/Sport och naturfoto (fri för publicering men ange fotocred, för fler bilder kontakta fotografen)

Med helt nytt träningstänk cyklar Ella Holmegård in i het XCE-månad med allt från världscup på hemmaplan till EM2.6.2022 18:11:18 CEST | Pressmeddelande

Ella Holmegård har bytt kurs. Från att ha haft cykelsporten som ett jobb sedan studenten kombinerar hon elitkarriären med heltidsstudier på Linnéuniversitetet i Växjö. Men målet är detsamma: världseliten i MTB-sprint. Och snacka om att juni har tre höjdare: XCE-världscup i Falun, sprint inleder SM-veckan och sedan EM i Portugal.