Humanitär kris i läger i Bosnien-Hercegovina

En humanitär kris sker just nu i ett provisoriskt flyktingläger i utkanten av Bihac i Bosnien-Hercegovina. Vucjak-lägret – som har fått öknamnet ”The Jungle” av människorna som bor där – har inget rinnande vatten, ingen elektricitet, inga toaletter och endast mögliga, läckande och överfulla tält. Därtill ligger lägret på en soptipp och vid minerat område.

Sanela arbetar i Röda Korsets mobila team. Varje dag väntar hon längs vägen för att hjälpa flyktingar och migranter som måste kliva av bussar cirka 100 km från det närmaste mottagningscentret i Bihac. Foto: IFRC.

För närvarande bor minst 700 flyktingar och migranter i lägret. Förra veckan vistades 2 500 människor där vissa dagar. Flyktinglägret har bara 80 tält och alltför knapp sjukvård.

Hälsosituationen i Vucjak är djupt oroväckande. Det finns människor i lägret som har obehandlade brutna ben och lemmar. 70 procent har skabb, vilket är något som lätt hade kunnat förebyggas.

– När det gäller hygien, hälsa och skydd är läget alarmerande. Här sover man på marken i leran, sex personer delar på en filt och det är minusgrader på nätterna. Det är oacceptabelt. Åtminstone hälften behöver medicinsk vård och många har inte ens skor på fötterna. Omständigheterna de lever under är redan nu omänskliga och om några veckor kommer det att vara snödrivor på marken. Det här är ingen plats för människor, lägret borde stängas, säger Nina Paulsen, katastrofrådgivare på Svenska Röda Korset och som besökt lägret.

Sedan början av 2019 har 23 000 flyktingar och migranter kommit till Bosnien-Hercegovina. Men mottagningscenter är fulla och tusentals migranter sover på gatan eller ockuperar tomma hus.

– Återigen ser vi resultatet av att det saknas säkra och legala vägar till EU för att söka skydd och flyktingar tvingas söka sig till inhumana läger i Europa. Det går inte att komma ifrån att vi alla har ett gemensamt ansvar för vad som händer vid EU:s yttre gräns, säger Alexandra Segenstedt, senior policyrådgivare migration.

– Oavsett legal status har alla rätt till grundläggande rättigheter och att få sina grundläggande behov tillgodosedda. Det innebär rätten till mat och vatten, rätten till grundläggande hälsovård och även rätten att söka asyl.

Röda Korset i Bosnien-Hercegovina har sju mobila team som hittills har hjälpt 41 000 personer. Teamen förser människorna i Vucjak och de som tar sig fram längs vägarna med mat, vatten, kläder, filtar, psykosocialt stöd och första hjälpen. De varnar också för landminor i skogen längs med vägen där människor tar sig fram.

Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) och Röda Korset i Bosnien-Hercegovina vädjar nu om 32 miljoner kronor i humanitärt stöd för att hjälpa 7 500 av de mest utsatta flyktingarna och migranterna med mat, hygienartiklar, första hjälpen och annat stöd. Även värdfamiljer omfattas och ges kontantstöd.

– Dessvärre är endast en tredjedel av denna vädjan täckt och situation är akut inför vintern. Alla aktörer borde göra mer, säger Nina Paulsen.

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.