Humanitära hjälpinsatser avbryts tillfälligt

Act Svenska kyrkans samarbetspartners på plats i nordöstra Syrien har, på grund av säkerhetsläget, för tillfället tvingats avbryta pågående hjälpinsatser. Läget beskrivs som kaotiskt. Stödinsatser riktas nu till de människor som flyr till omkringliggande länder, framför allt Irak.

Danska DanChurchAid (DCA), som är Act Svenska kyrkans partner på plats i området, har liksom flera andra biståndsorganisationer tvingats evakuera sin personal. På grund av det försämrade säkerhetsläget har de humanitära insatserna för tillfället avbrutits inne i Syrien.

– Just nu undersöker vi tillsammans med DCA var och när verksamheten i Syrien kan återupptas. Vi har beredskap att göra det så snart som säkerhetsläget tillåter, säger Rania Salameh, humanitär handläggare för Act Svenska kyrkan.

Turkiet påbörjade den 9 oktober en mark- och flygoffensiv mot nordöstra Syrien, det kurdiskt styrda området i landet. De nya stridigheterna i området har på kort tid skapat 150 000 nya internflyktingar, och antalet befaras stiga till upp emot 400 000 den närmaste tiden.

– Situationen är kaotisk och många flyr i panik från området. Problemet är att de som flyr inte vet vart de ska ta vägen. Det är cirka 50 mil till den närmaste fungerande gränsen till den kurdiska delen av Irak, berättar Rania Salameh, som står i ständig kontakt med partner och är orolig över utvecklingen.

Just nu fokuseras stödet till omkringliggande länder, framförallt Irak. I takt med att allt fler syriska flyktingar lyckas ta sig över gränsen beräknas de akuta humanitära behoven, som mat och tak över huvudet, öka kraftigt inom kort.

– Vi är genom våra partner redo att hjälpa dem som tar sig över gränsen till Irak och kan vid behov skala upp stödet ytterligare till närliggande länder, säger Rania Salameh.

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, Act Svenska kyrkan (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett unikt nätverk mellan kyrkor och organisationer för katastrofinsatser, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen har drygt 150 medlemsorganisationer världen över. När en katastrof inträffar kan vi vara snabbt på plats och ge stöd åt drabbade.

Kyrkomötet avslutat – kraftsamling kring undervisning och lärande20.11.2019 13:59:48 CETPressmeddelande

2019 års kyrkomöte har avslutats efter tre dagars debatt och beslut. Sista dagen har ledamöterna bland annat beslutat om ett uttalande som resultat av detta första tematiska kyrkomöte som har haft temat Undervisning. Kyrkomötet beslutade också att mer pengar ska avsättas till verksamheten 2020 och 2021 än vad kyrkostyrelsen föreslagit. Kyrkomötet beslutade också att anslå 25 miljoner kronor till arbete med flyktingar och asylsökande.

Ärkebiskopen deltar i FN:s internationella befolknings- och utvecklingskonferens12.11.2019 08:25:00 CETPressmeddelande

Idag börjar FN-konferensen Nairobi Summit i Kenya och ärkebiskop Antje Jackelén är inbjuden av UNFPA (United Nations Population Fund) att tala kring tro och SRHR – sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Hon kommer även att ingå i den svenska delegationen som leds av biståndsminister Peter Eriksson. Mötet har fokus på hållbarhetsmål 3, hälsa och välbefinnande, samt 5, jämställdhet.