Moment Group

HUMORVINNARE TVINGAS SLUTA I FÖRTID

Dela

2Entertain - Part of Moment Group

Fullsatt varje kväll. Häromveckan fick The Book of Mormon det ”svenska humorpriset för Årets Scenshow”. Till och med Mormonkyrkan jublar. Men nu kommer drastiska besked från rättighetsinnehavarna i USA: Den svenska musikalversionen tvingas sluta redan i påsk.

Svenska The Book of Mormon på China Teatern var först ut i världen med att få göra sin egna version av succémusikalen, därefter följde Norge och Danmark. Nu har rättighetsinnehavarna bestämt sig för att inte längre låta andra länder göra egna versioner och erbjuder ej längre dessa rättigheter till förmån för deras egna original-version, vilken nu kommer gälla för alla produktioner i världen framöver.
- Vi blev förvånade att höra att de tagit detta beslut. Vår föreställning har blivit en succé och vi hade
 önskat kunna spela den ännu längre och i andra städer i Sverige, säger producenten Nanette Hayes.

 Möjligheten att förlänga avtalet är plötsligt ej heller möjligt, då rättigheter för egna versioner nu dragits in. Linus Wahlgren som har en av huvudrollerna i musikalen ser sorgset på situationen.
- Det är en extremt rolig föreställning att spela och mottagandet av publiken har varit överväldigande.
 Jag hade gärna spelat ett bra tag till, men har fått veta att vi bara kör fram till påsk, vilket känns trist.

- Ja, vi gör alltså precis som Jesus gjorde, med andra ord, lägger ner vid påsk, säger Per Andersson.
- Jag hade gärna åkt ”hem” med musikalen till Göteborg, för att spela för alla goa människor där också.
 Nu får man hoppas de tar sig upp hit till China Teatern på något sätt istället. Jag ska kolla om jag inte kan få min spårvagn att hoppa över till tågspåret och köra lite skytteltrafik, eller nåt, säger Per Andersson, vars namn sedan augusti prytt en av Göteborgs spårvagnar.

Några som antagligen också kommer att sörja att föreställningen inte längre spelas är de riktiga mormonerna som genom musikalen fått stor uppmärksamhet. De har, sedan premiären, delat ut gratisbiblar till publiken utanför China Teatern. Svenska mormonkyrkan bedömer att de delar ut mellan 600-800 gratisbiblar per helg.
- Paradoxalt nog har musikalen som ju är en satir, fört med sig att många fler vill ta reda på hur det är
 "på riktigt". Aldrig tidigare i Sverige har så många exemplar av Mormons Bok delats ut på så kort tid. Begreppet Mormons Bok har stärkts som varumärke, som en följd av att musikalen blivit så populär. En win-win situation, säger Ingrid Nilsson, informationschef i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Musikalen tvingas sätta punkt den 24 mars.

- Vi ser ju att extremt många verkligen älskar vår föreställning och önskar ju glädja så många som möjligt med denna skruvat roliga och tänkvärda musikal. Efterfrågan bland en yngre publik är väldigt stor i och med kopplingen till South Park, och vi tittar nu på att hitta ett fördelaktigt studentpris till de ströplatser och de osålda stolar vi har kvar samma vecka som föreställningen ges, säger 2entertain-producenten Nanette Hayes.


Vårens biljetter släpps den 24 oktober, inför spelperioden 12/1-24/3.

 

The Book of Mormon produceras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion. 

Regi Anders Albien. 

Producent Nanette Hayes.

Pressansvarig Magnus Stråberg, 0705-16 60 90, pr.company@tele2.se

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Moment Group
Moment Group
Trädgårdsgatan 2
411 08 Göteborg

0771 - 17 00 00http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

 

Följ Moment Group

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Moment Group

ÅRETS SOMMARTURNÉ - ROLANDZ ger sig ut på FULDANS TOUR 201820.4.2018 10:33Pressmeddelande

Den mest framgångsrika händelsen från Karlskoga, efter Bofors Järnbruk, ger sig äntligen ut på turné igen! Efter den formidabla succén i Melodifestivalen har grabbarna i bandet legat i hårdträning för att möta ett soligt sommarsverige. Bussen är tvättad, kostymen är struken och håret på trummis-Robban är om möjligt ännu större. Framförallt kommer det att glittras, paljettas och sprakas till ett jädra hålligång!

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum