HUMORVINNARE TVINGAS SLUTA I FÖRTID

2Entertain - Part of Moment Group

Fullsatt varje kväll. Häromveckan fick The Book of Mormon det ”svenska humorpriset för Årets Scenshow”. Till och med Mormonkyrkan jublar. Men nu kommer drastiska besked från rättighetsinnehavarna i USA: Den svenska musikalversionen tvingas sluta redan i påsk.

Svenska The Book of Mormon på China Teatern var först ut i världen med att få göra sin egna version av succémusikalen, därefter följde Norge och Danmark. Nu har rättighetsinnehavarna bestämt sig för att inte längre låta andra länder göra egna versioner och erbjuder ej längre dessa rättigheter till förmån för deras egna original-version, vilken nu kommer gälla för alla produktioner i världen framöver.
- Vi blev förvånade att höra att de tagit detta beslut. Vår föreställning har blivit en succé och vi hade
 önskat kunna spela den ännu längre och i andra städer i Sverige, säger producenten Nanette Hayes.

Möjligheten att förlänga avtalet är plötsligt ej heller möjligt, då rättigheter för egna versioner nu dragits in. Linus Wahlgren som har en av huvudrollerna i musikalen ser sorgset på situationen.
- Det är en extremt rolig föreställning att spela och mottagandet av publiken har varit överväldigande.
 Jag hade gärna spelat ett bra tag till, men har fått veta att vi bara kör fram till påsk, vilket känns trist.

- Ja, vi gör alltså precis som Jesus gjorde, med andra ord, lägger ner vid påsk, säger Per Andersson.
- Jag hade gärna åkt ”hem” med musikalen till Göteborg, för att spela för alla goa människor där också.
 Nu får man hoppas de tar sig upp hit till China Teatern på något sätt istället. Jag ska kolla om jag inte kan få min spårvagn att hoppa över till tågspåret och köra lite skytteltrafik, eller nåt, säger Per Andersson, vars namn sedan augusti prytt en av Göteborgs spårvagnar.

Några som antagligen också kommer att sörja att föreställningen inte längre spelas är de riktiga mormonerna som genom musikalen fått stor uppmärksamhet. De har, sedan premiären, delat ut gratisbiblar till publiken utanför China Teatern. Svenska mormonkyrkan bedömer att de delar ut mellan 600-800 gratisbiblar per helg.
- Paradoxalt nog har musikalen som ju är en satir, fört med sig att många fler vill ta reda på hur det är
 "på riktigt". Aldrig tidigare i Sverige har så många exemplar av Mormons Bok delats ut på så kort tid. Begreppet Mormons Bok har stärkts som varumärke, som en följd av att musikalen blivit så populär. En win-win situation, säger Ingrid Nilsson, informationschef i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Musikalen tvingas sätta punkt den 24 mars.

- Vi ser ju att extremt många verkligen älskar vår föreställning och önskar ju glädja så många som möjligt med denna skruvat roliga och tänkvärda musikal. Efterfrågan bland en yngre publik är väldigt stor i och med kopplingen till South Park, och vi tittar nu på att hitta ett fördelaktigt studentpris till de ströplatser och de osålda stolar vi har kvar samma vecka som föreställningen ges, säger 2entertain-producenten Nanette Hayes.

Vårens biljetter släpps den 24 oktober, inför spelperioden 12/1-24/3.

The Book of Mormon produceras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Regi Anders Albien.

Producent Nanette Hayes.

Pressansvarig Magnus Stråberg, 0705-16 60 90, pr.company@tele2.se

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar