HUMORVINNARE TVINGAS SLUTA I FÖRTID

2Entertain - Part of Moment Group

Fullsatt varje kväll. Häromveckan fick The Book of Mormon det ”svenska humorpriset för Årets Scenshow”. Till och med Mormonkyrkan jublar. Men nu kommer drastiska besked från rättighetsinnehavarna i USA: Den svenska musikalversionen tvingas sluta redan i påsk.

Svenska The Book of Mormon på China Teatern var först ut i världen med att få göra sin egna version av succémusikalen, därefter följde Norge och Danmark. Nu har rättighetsinnehavarna bestämt sig för att inte längre låta andra länder göra egna versioner och erbjuder ej längre dessa rättigheter till förmån för deras egna original-version, vilken nu kommer gälla för alla produktioner i världen framöver.
- Vi blev förvånade att höra att de tagit detta beslut. Vår föreställning har blivit en succé och vi hade
 önskat kunna spela den ännu längre och i andra städer i Sverige, säger producenten Nanette Hayes.

Möjligheten att förlänga avtalet är plötsligt ej heller möjligt, då rättigheter för egna versioner nu dragits in. Linus Wahlgren som har en av huvudrollerna i musikalen ser sorgset på situationen.
- Det är en extremt rolig föreställning att spela och mottagandet av publiken har varit överväldigande.
 Jag hade gärna spelat ett bra tag till, men har fått veta att vi bara kör fram till påsk, vilket känns trist.

- Ja, vi gör alltså precis som Jesus gjorde, med andra ord, lägger ner vid påsk, säger Per Andersson.
- Jag hade gärna åkt ”hem” med musikalen till Göteborg, för att spela för alla goa människor där också.
 Nu får man hoppas de tar sig upp hit till China Teatern på något sätt istället. Jag ska kolla om jag inte kan få min spårvagn att hoppa över till tågspåret och köra lite skytteltrafik, eller nåt, säger Per Andersson, vars namn sedan augusti prytt en av Göteborgs spårvagnar.

Några som antagligen också kommer att sörja att föreställningen inte längre spelas är de riktiga mormonerna som genom musikalen fått stor uppmärksamhet. De har, sedan premiären, delat ut gratisbiblar till publiken utanför China Teatern. Svenska mormonkyrkan bedömer att de delar ut mellan 600-800 gratisbiblar per helg.
- Paradoxalt nog har musikalen som ju är en satir, fört med sig att många fler vill ta reda på hur det är
 "på riktigt". Aldrig tidigare i Sverige har så många exemplar av Mormons Bok delats ut på så kort tid. Begreppet Mormons Bok har stärkts som varumärke, som en följd av att musikalen blivit så populär. En win-win situation, säger Ingrid Nilsson, informationschef i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Musikalen tvingas sätta punkt den 24 mars.

- Vi ser ju att extremt många verkligen älskar vår föreställning och önskar ju glädja så många som möjligt med denna skruvat roliga och tänkvärda musikal. Efterfrågan bland en yngre publik är väldigt stor i och med kopplingen till South Park, och vi tittar nu på att hitta ett fördelaktigt studentpris till de ströplatser och de osålda stolar vi har kvar samma vecka som föreställningen ges, säger 2entertain-producenten Nanette Hayes.

Vårens biljetter släpps den 24 oktober, inför spelperioden 12/1-24/3.

The Book of Mormon produceras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Regi Anders Albien.

Producent Nanette Hayes.

Pressansvarig Magnus Stråberg, 0705-16 60 90, pr.company@tele2.se

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

SUCCÉSTART FÖR DEN BEJUBLADE KOMEDIN ”BAGAGE” MED DRÖMENSEMBLE - NU SLÄPPS FLER EXTRAFÖRESTÄLLNINGAR!18.2.2019 09:30:00Pressmeddelande

Det är ett stort intresse efter premiären för den publik- och kritikerrosade romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i rollerna. Nu är det klart att det blir fler extraföreställningar, upp emot 4000 stycken extrabiljetter släpps idag för att möta intresset för ”Bagage” på anrika Lisebergsteatern i Göteborg!

PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50Pressmeddelande

Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!

MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07Pressmeddelande

Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.