HUMORVINNARE TVINGAS SLUTA I FÖRTID

2Entertain - Part of Moment Group

Fullsatt varje kväll. Häromveckan fick The Book of Mormon det ”svenska humorpriset för Årets Scenshow”. Till och med Mormonkyrkan jublar. Men nu kommer drastiska besked från rättighetsinnehavarna i USA: Den svenska musikalversionen tvingas sluta redan i påsk.

Svenska The Book of Mormon på China Teatern var först ut i världen med att få göra sin egna version av succémusikalen, därefter följde Norge och Danmark. Nu har rättighetsinnehavarna bestämt sig för att inte längre låta andra länder göra egna versioner och erbjuder ej längre dessa rättigheter till förmån för deras egna original-version, vilken nu kommer gälla för alla produktioner i världen framöver.
- Vi blev förvånade att höra att de tagit detta beslut. Vår föreställning har blivit en succé och vi hade
 önskat kunna spela den ännu längre och i andra städer i Sverige, säger producenten Nanette Hayes.

Möjligheten att förlänga avtalet är plötsligt ej heller möjligt, då rättigheter för egna versioner nu dragits in. Linus Wahlgren som har en av huvudrollerna i musikalen ser sorgset på situationen.
- Det är en extremt rolig föreställning att spela och mottagandet av publiken har varit överväldigande.
 Jag hade gärna spelat ett bra tag till, men har fått veta att vi bara kör fram till påsk, vilket känns trist.

- Ja, vi gör alltså precis som Jesus gjorde, med andra ord, lägger ner vid påsk, säger Per Andersson.
- Jag hade gärna åkt ”hem” med musikalen till Göteborg, för att spela för alla goa människor där också.
 Nu får man hoppas de tar sig upp hit till China Teatern på något sätt istället. Jag ska kolla om jag inte kan få min spårvagn att hoppa över till tågspåret och köra lite skytteltrafik, eller nåt, säger Per Andersson, vars namn sedan augusti prytt en av Göteborgs spårvagnar.

Några som antagligen också kommer att sörja att föreställningen inte längre spelas är de riktiga mormonerna som genom musikalen fått stor uppmärksamhet. De har, sedan premiären, delat ut gratisbiblar till publiken utanför China Teatern. Svenska mormonkyrkan bedömer att de delar ut mellan 600-800 gratisbiblar per helg.
- Paradoxalt nog har musikalen som ju är en satir, fört med sig att många fler vill ta reda på hur det är
 "på riktigt". Aldrig tidigare i Sverige har så många exemplar av Mormons Bok delats ut på så kort tid. Begreppet Mormons Bok har stärkts som varumärke, som en följd av att musikalen blivit så populär. En win-win situation, säger Ingrid Nilsson, informationschef i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Musikalen tvingas sätta punkt den 24 mars.

- Vi ser ju att extremt många verkligen älskar vår föreställning och önskar ju glädja så många som möjligt med denna skruvat roliga och tänkvärda musikal. Efterfrågan bland en yngre publik är väldigt stor i och med kopplingen till South Park, och vi tittar nu på att hitta ett fördelaktigt studentpris till de ströplatser och de osålda stolar vi har kvar samma vecka som föreställningen ges, säger 2entertain-producenten Nanette Hayes.

Vårens biljetter släpps den 24 oktober, inför spelperioden 12/1-24/3.

The Book of Mormon produceras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Regi Anders Albien.

Producent Nanette Hayes.

Pressansvarig Magnus Stråberg, 0705-16 60 90, pr.company@tele2.se

Om 2Entertain

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.