If Skadeförsäkring

Hundratals skadas i jultrafiken – det här är dagarna då flest olyckor inträffar

Fredag den 23 december ser ut att bli en stor trafikdag i år då julafton är på en lördag. Förra året rapporterades omkring 500 personskador i trafiken veckan före jul.
Välj en säker väg i jul. Var extra försiktig på landsvägar som inte är mötesseparerade.

Julen är en av de stora trafikhelgerna. Under de senaste fem åren har mellan 2 000 och 3 000 personer årligen skadats i jul- och nyårstrafiken i Sverige. Förra året, då julafton inträffade på en fredag, skadades närmare 500 personer i trafiken veckan före jul.

I år inträffar julafton på en lördag, vilket ökar risken att trafiken koncentreras till slutet av veckan. Förra gången vi hade en lördagsjul, år 2016, var det drygt 150 personer som skadades under fredagen.

– Vi vet att många jobbar in i det sista före jul, och det finns en risk att stressen kulminerar på fredagen i år, precis som jultrafiken. Om du har möjlighet att åka några dagar tidigare till julfirandet och ta extra pauser så att du är utvilad när du kör, det är något vi verkligen rekommenderar, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Statistik från Transportstyrelsen visar att dödsolyckor sker varje år. Det inträffar 10 till 20 dödsolyckor per år under jul- och nyårsveckorna.

Dagarna före helgdagarna är, historiskt sett, de mest riskfyllda på vägarna. Under själva julafton inträffar relativt få olyckor, liksom under nyårsafton och trettondagsafton.

– Vädret och väglaget gör att antalet olyckor varierar från år till år, men över tid ser vi en positiv trend i att trafikolyckorna minskar, säger Johan Granholm.

Risken för olyckor ökar när många ska ut på vägarna samtidigt, men det finns sätt att minska riskerna.

– Det är jätteviktigt att du ser till att dina vinterdäck har bra mönsterdjup. Vi rekommenderar minst 4 till 5 millimeter och att du fyller på spolarvätska och ser till att du har med dig varningstriangel, snöskyffel, isskrapa, reflexväst, filtar och något att äta och dricka. För alla elbilister rekommenderar vi att du planerar in lite tätare laddstopp då risken att fastna i köer är mycket stor i jultrafiken. Du bör leta upp en laddare när du har cirka 30 procent kvar av batteriet, säger Johan Granholm.

Hur mycket en elbil drar för att hålla värmen varierar ganska mycket beroende på märke och modell, men det kan löna sig att sänka både hastighet och innertemperaturen några grader och använda stols- och rattvärme istället för att förlänga räckvidden.

Tips: Vinterrusta bilen – kör säkrare med bilen i vinter | If

Grafer (se även bifogat)

Ifs checklista för bilresan i jul

• Var utvilad, ta god tid på dig och rasta ofta.

• Anpassa hastigheten till väglag och trafiken – håll avstånd.

• Välj en säker väg. Var extra försiktig på landsvägar som inte är mötesseparerade.

• Packa rätt: Tung last ska placeras så långt fram i bilen som möjligt. Om du har en kombibil använd lastnät eller ett lastgaller. Tänk på att vid en kollision i 50 kilometer i timmen väger en 20-kilos resväska ett ton.

• Använd vinterdäck med minst 4 mm mönsterdjup

• Testa frysskyddet i kylaren, vid behov fyll på med glykol som klarar temperaturer ner till 30-40 minusgrader

• Se till att kärlet med spolarvätska är fyllt, ha gärna med en färdigblandad i reserv.

• Journumret till ditt försäkringsbolags vägassistans bör läggas in i mobilen före avfärd – du hittar det på respektive bolags hemsida.

• Se till att ta med följande i bilen:
    – Snöskyffel och en plastflaska grus – om du kör fast
    – Varningstriangel och reflexväst
    – Bogserlina och startkablar – om du behöver hjälpa andra
    – Varma kläder och filtar – för att hålla värmen

Jessica Balksjö Nannini, presschef If, 08 410 023 03, press@if.se

Metod

Uppgifterna om antalet olyckor i jul- och nyårshelgerna kommer från Transportstyrelsen och avser polis- och sjukvårdsrapporterade olyckor under perioden 20 december till 12 januari sedan 2015.

Skadade i jultrafiken per år i riket. Källa: Transportstyrelsen
Då inträffar olyckorna under julhelgerna. Källa: Transportstyrelsen
Johan Granholm, motorexpert på If

If Skadeförsäkring

0771-655 655

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Sjukskrivningar av stress på rekordnivå – se regionala variationerna21.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökar dramatiskt och i slutet av förra året var antalet sjukskrivna till följd av stress högre än på flera decennier. Åtta av tio som drabbas är kvinnor, visar Ifs genomgång och regionala kartläggning av Försäkringskassans senaste siffror. ”Denna ökning är oroande. Samhällskonsekvenserna blir stora, och vi vet dessutom att det finns ett mörkertal bland fler än de som syns i sjuktalen”, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.