Hur attraherar Sverige de bästa utländska investeringarna?

Sverige är ett av de mest attraktiva länderna för utländska investeringar. Men under senare år har vi förlorat attraktionskraft. Vad beror det på, och finns det investeringar som vi faktiskt inte vill ha? Under Almedalsveckan anordnar Teknikföretagen ett panelsamtal där vi kommer att diskutera detta.

Sverige är det sjätte mest attraktiva landet för utländska direktinvesteringar. Utländska direktinvesteringar har en stor betydelse för Sveriges ekonomi. Men under senare år har vi tappat i attraktionskraft. De senaste åren har den globala bilden förändrats påtagligt med tillväxtländernas och inte minst Kinas ekonomiska tillväxt. Allt fler länder konkurrerar om att attrahera utländska investeringar, särskilt sådana med högt förädlingsvärde. Samtidigt diskuteras restriktioner för utländska investeringar på EU-nivå som ska göra det lättare att granska och stoppa investeringar. Hur kan Sverige förhålla sig till detta, hur ska vi utvecklas som investeringsland?

Regeringen har tillsatt en statlig utredning om hur utländska investeringar kan främjas i Sverige. Under panelsamtalet i Almedalen presenterar Teknikföretagen en dagsfärsk rapport över en frukost tillsammans med utredaren.

Välkommen till Industriområdet (S:t Hansgatan 18F/Trappgränd) måndag 2 juli klockan 08:15-09:10!

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Teknikföretagen i Almedalen 201826.6.2018 07:00Pressinbjudan

I Almedalen sätter Teknikföretagen sökarljuset på några av den svenska industrins ödesfrågor. För om Sverige även framöver ska vara en framgångsrik industrination med en export som betalar vårt välstånd, då måste det till reformer på flera områden. I Almedalen kommer Teknikföretagen att fokusera på handel, hållbarhet och en fungerande kompetensförsörjning. Det blir heta debatter, blandat med djuplodande samtal och lättsamma mingel.

Kassa killar – varför halkar killar efter i skolan?31.5.2018 10:00Pressmeddelande

Killar presterar allt sämre i skolan och halkar efter. Enligt en rapport från OECD 2015 är skillnaderna mellan killar och tjejer i Sverige ovanligt stora och könsskillnaderna i skolprestationer tycks öka. Hur kommer det sig egentligen och vad får det för konsekvenser för samhället? Premierar skolsystemet snarare tjejer än killar? I det första avsnittet av Teknikföretagens nya poddserie ”Kassa killar” diskuterar T-times programledare Anna Lööf det tillsammans med Hampus Nessvold, Kjell Eriksson och Björn Nordén.

Cake tilldelas 2018 års Stora Designpris för KALK – elektrisk offroadmotorcykel3.5.2018 18:00Pressmeddelande

Design är en avgörande faktor för konkurrenskraft och lönsamhet. Därför instiftade Teknikföretagen Stora Designpriset, med syftet att uppmärksamma affärsframgångar som bäddats av ett integrerat och konsekvent designarbete. Redan 2003 delades första Stora Designpriset ut och sedan dess har vi hunnit utse 15 vinnare och 59 finalister. Samlingen är lika mycket ett bibliotek av inspirerande exempel på framgångsrik design som en historik över Sveriges unika innovationskraft. I år går det prestigefyllda priset till Cake, för sin elektriska offroadmotorcykel.