Hur attraherar Sverige de bästa utländska investeringarna?

Sverige är ett av de mest attraktiva länderna för utländska investeringar. Men under senare år har vi förlorat attraktionskraft. Vad beror det på, och finns det investeringar som vi faktiskt inte vill ha? Under Almedalsveckan anordnar Teknikföretagen ett panelsamtal där vi kommer att diskutera detta.

Sverige är det sjätte mest attraktiva landet för utländska direktinvesteringar. Utländska direktinvesteringar har en stor betydelse för Sveriges ekonomi. Men under senare år har vi tappat i attraktionskraft. De senaste åren har den globala bilden förändrats påtagligt med tillväxtländernas och inte minst Kinas ekonomiska tillväxt. Allt fler länder konkurrerar om att attrahera utländska investeringar, särskilt sådana med högt förädlingsvärde. Samtidigt diskuteras restriktioner för utländska investeringar på EU-nivå som ska göra det lättare att granska och stoppa investeringar. Hur kan Sverige förhålla sig till detta, hur ska vi utvecklas som investeringsland?

Regeringen har tillsatt en statlig utredning om hur utländska investeringar kan främjas i Sverige. Under panelsamtalet i Almedalen presenterar Teknikföretagen en dagsfärsk rapport över en frukost tillsammans med utredaren.

Välkommen till Industriområdet (S:t Hansgatan 18F/Trappgränd) måndag 2 juli klockan 08:15-09:10!

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.