Hur attraherar Sverige de bästa utländska investeringarna?

Sverige är ett av de mest attraktiva länderna för utländska investeringar. Men under senare år har vi förlorat attraktionskraft. Vad beror det på, och finns det investeringar som vi faktiskt inte vill ha? Under Almedalsveckan anordnar Teknikföretagen ett panelsamtal där vi kommer att diskutera detta.

Sverige är det sjätte mest attraktiva landet för utländska direktinvesteringar. Utländska direktinvesteringar har en stor betydelse för Sveriges ekonomi. Men under senare år har vi tappat i attraktionskraft. De senaste åren har den globala bilden förändrats påtagligt med tillväxtländernas och inte minst Kinas ekonomiska tillväxt. Allt fler länder konkurrerar om att attrahera utländska investeringar, särskilt sådana med högt förädlingsvärde. Samtidigt diskuteras restriktioner för utländska investeringar på EU-nivå som ska göra det lättare att granska och stoppa investeringar. Hur kan Sverige förhålla sig till detta, hur ska vi utvecklas som investeringsland?

Regeringen har tillsatt en statlig utredning om hur utländska investeringar kan främjas i Sverige. Under panelsamtalet i Almedalen presenterar Teknikföretagen en dagsfärsk rapport över en frukost tillsammans med utredaren.

Välkommen till Industriområdet (S:t Hansgatan 18F/Trappgränd) måndag 2 juli klockan 08:15-09:10!

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Teknikföretagen ger ut teknikbok för breddad rekrytering till teknikbranschen23.10.2018 07:00Pressmeddelande

Det kunskapsförsprång som Sverige och västvärlden har haft i teknikutvecklingen minskar succesivt. Nya teknologier skapar nya möjligheter men ställer också krav på Sverige att öka sin kompetensnivå. Ännu fler måste få upp ögonen för teknikämnet och då spelar skolan en avgörande roll. För att stötta och inspirera tekniklärare har Teknikföretagen tagit fram en ny teknikbok där tekniken sätts i nya, samhällsaktuella sammanhang.