Hur bra är svensken på att packa?

Semestern är här, men hur bra är svensken på att packa inför resan? Enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL packar fler än var tredje svensk sin resväska i sista minuten.

Foto: NOVASOL Mallorca husnr: EML387

Att packa inför en resa kan upplevas både roligt och besvärligt. Trots att packningen är det som stressar oss mest inför semestern, väljer 37 procent av svenskarna att packa i sista minuten. Dessutom vet inte var femte svensk vad de ska packa ner (20 procent). Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL.

- Mitt bästa tips är att planera packningen ett par veckor innan. Då har man tid att fundera på vad som behövs. Använd även alltid en packlista som bockas av, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

När packar svensken inför sin semester?

Packar alltid i sista minuten (37 %)
Vet aldrig vad jag ska packa ner (20 %)
Är alltid ute i god tid med att packa (50%)

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus