Hur fungerar kreditkortens reseförsäkring?

Ett bra kreditkort kommer med många olika förmåner, däribland bonuspoäng, exklusiva rabatter och erbjudanden. En av de främsta och mest attraktiva förmånerna som de allra flesta kreditkort erbjuder är däremot reseförsäkring. Och kanske har en reseförsäkring aldrig varit med relevant än just nu när inflationen stiger, flygbolag över hela världen kämpar i motvind, SJ flaggar för personalkris och köerna ringlar sig långa på Arlanda på grund av hög belastning.

Därför är det många som just nu söker efter kreditkort med reseförsäkringar och ännu fler som har frågor om vad som ingår i försäkringarna och hur de fungerar. Därför hörde vi av oss till experterna på hittakreditkortet och bad dem om en genomgång av reseförsäkringar på kreditkort.

När gäller reseförsäkringen?

För att din reseförsäkring ska gälla krävs det att man betalar en viss del av resan med kreditkortet. Hur mycket av resan som ska betalas varierar något från kort till kort med i regel så är det mellan 50% och 75% som ska betalas för att försäkringen ska gälla.

Det innebär att du ska betala majoriteten av flygresorna samt boenden under resan med kortet. En av fördelarna med detta är att alla dina medresenärer också inkluderas i försäkringen så länge du även betalar för deras resekostnader på samma kort.

Eftersom villkoren skiljer sig åt rekommenderar vi att du kontaktar din kreditgivare innan du bokar resan. Alternativt att du betalar hela resan med kreditkortet.

Vad som ingår

Reseförsäkringen som kommer med ett kreditkort är en kompletterande försäkring. Det innebär att försäkringen gäller utöver den reseförsäkring som ingår i din vanliga hemförsäkring.

Precis som villkoren för försäkringen kan skilja sig åt beroende på vilket kort du väljer så skiljer sig även vad som ingår i de olika försäkringarna. Däremot kan du alltid förvänta dig att följande ingår:

• Avbeställningsskydd – om du tvingas ställa in resan på grund av sjukdom eller andra oplanerade händelser kan du få pengarna för resan tillbaka.
  • Förseningsskydd – blir resan försenad täcker försäkringen dig även för detta.
  • Bagageförsäkring – skulle bagaget försvinna eller försenas för du ersättning för relaterade utgifter.
  • Sjukdoms- och olycksförsäkring – skador och olyckor som sker på resan täcks också av din försäkring.
  • Självriskeliminering – många reseförsäkringar har även självriskeliminering och du exempelvis hyr en bil på resan.

OBS! Vidare har både Visa och Mastercard avbeställningsskydd som ingår i alla deras kort och som gäller utöver den kompletterande försäkringen från kreditgivaren.

Ytterligare reseförmåner

Förutom reseförsäkringar har många kreditkort andra förmåner som underlättar på resan. Den allra främsta är bonuspoäng på flygresor via poängsystem som SAS Eurobonus eller Norwegians egna Cashpoints. Dessa poäng ger dig rabatt på framtida resor samt tillgång till flygplatslounger över hela världen och även concierge-service om du behöver hjälp med att boka dina resor.

Många av de bästa resekorten har heller inget valutapåslag när du använder kortet vilket gör det mycket billigare att använda kortet på resan. Vidare har många kreditgivare slopat avgifter för kontantuttag och de allra flesta har det senaste inom skimmingskydd så att du kan använda kortet utan att oroa dig.