Sandmaster Skandinavien ABSandmaster Skandinavien AB

Hur kan utsläppet av mikroplaster reduceras?

Vid nederbörd sköljs mikroplaster från konstgräsplaner okontrollerat ut i dagvattnet. En våtrengöring binder dessa partiklar och avlägnsar dem. Genom vårt nyutvecklade filtersystem kan dessa nu tas om hand enligt miljökraven.

FILTER FÖR ATT MINSKA FÖRORENINGAR

Undersökningar visar att en stor del mikroplaster från konstgräsplanerna når naturen. Vid nederbörd sköljs mikroplaster och fina partiklar okontrollerat ut i dag- och dräneringsvattnet. Vi ställde oss frågan hur man kan ta hand om dessa och minska utsläppen?

Vid en våtrengöring av konstgräs binds smuts, partiklar samt mikroplaster av tvättvattnet och avlägsnas då det sugs upp i samma arbetsmoment. För att kunna ta hand om dessa föroreningarna behövdes reningsprocessen av tvättvattnet utvecklas.

Våra ingenjörer och tekniker testade kombinationer av filter för att kunna skapa ett optimalt system av flera filter. Ett filtersystem framtaget för att reducera mikroplaster, PAH, metaller och bakterier.

Vårt syfte var att uttaget av mikroplaster från konstgräs ska från början till slut ske i en sluten arbetsprocess för att förhindra utsläpp i naturen.

IVL Svenska Miljöinstitutet analyserade tvättvattnet innan och efter att det hade gått igenom filtersystemet och konstaterade att 99,996 % av mikroplasterna kunde rensas bort. De skrev att “Resultaten visar att utan denna rening av tvättvattnet skulle mycket höga halter av föroreningar riskera att spridas i naturen. […] och denna typ av rengöring kan därmed fylla en viktig funktion för att minska spridningen av mikroplaster från denna typ av ytor och samtidigt förlänga livslängden av konstgräsplaner.“ Samma rekommendation finns med i IVL Svenska Miljöinstitutets rapport till Naturvårdsverket.

Mats Svensson svensson@sandmaster.se 070-2846831
Jenny Möller moeller@sandmaster.se 08-227000
info@sandmaster.se

Våtrengöring konstgräs
Våtrengöring konstgräs

Sandmaster Skandinavien AB
c/o tysk-svenska handelskammaren, box 27104

Sandmaster grundades för mer än 35 år sedan i Tyskland och är idag marknadsledande inom rening av leksand i Europa. Företaget finns i flera europeiska länder och har dessutom utökat sitt produktsortiment till att även innehålla rengöring av gummiytor, konstgräs och tennisbanor. Sandmaster är samarbetspartner till Svenska Fotbollförbundet via Anläggningslaget.

Följ Sandmaster Skandinavien AB