Hur mycket pengar har RUT-avdraget gett AB Sverige?

RUT-avdraget har skapat drygt 13 000 arbeten till personer som tidigare var arbetslösa eller stod utanför arbetsmarknaden. Den offentliga sektorn får tillbaka 90 procent av vad RUT-avdraget kostar i form av ökade skatteintäkter och minskade bidrag. Detta visar en ny studie som genomförts av Handelns Utredningsinstitut (HUI) på uppdrag av Almega.

Svarta jobb har blivit vita och reformen kan bara beskrivas som en framgångssaga. Men vilka är egentligen de offentligfinansiella konsekvenserna av rutavdraget? Har rutavdraget inneburit en nettokostnad eller en nettovinst för staten och kommunerna?

HUI har på uppdrag av Almega analyserat de offentligfinansiella konsekvenserna av rutavdraget.

Vänligen anmäl dig här!

För frågor hör av dig till pressekreterare Andreas Eriksson på andreas.eriksson@almega.se eller ring 0722356117.

Medverkande på scen:

• Andreas Åström, chef näringspolitik och kommunikation Almega hälsar välkomna