Hur påverkas idrotten av pandemin?

Liksom de flesta sektorer i samhället ställs idrottsrörelsen inför stora utmaningar i dessa ”coronatider”. Som idrottens regionala stödorganisation ser vi att det behövs en gemensam kraftsamling då många ideella föreningar har det tufft.

Träningar och matcher ställs in, seriespel kan inte avslutas eller påbörjas enligt plan. De ekonomiska påfrestningarna blir stora med intäktsbortfall på grund av inställda matcher, cuper, tävlingar och andra arrangemang. I förlängningen finns även risken för minskat sponsorstöd. De ideella idrottsföreningarna är också drabbade av coronavirusets spridning.

Riksidrottsförbundet (RF) företräder idrotten på central nivå, bland annat med diskussioner med regeringen. RF-SISU Småland och övriga regionala organisationer har uppdraget att stötta idrotten på regional och lokal nivå.

RF:s dialog med regeringen fortsätter, självklart även med fokus på regional och lokal nivå. Men hur ser det egentligen ut runtom i Sverige? Tillsammans gör RF:s 19 distrikt en snabb kartläggning kring hur landets kommuner resonerar, exempelvis kring LOK-stöd, anläggningshyror och liknande.

Vi ser att det behövs en gemensam kraftsamling då många ideella föreningar har det tufft. Samtidigt noterar vi den kämparvilja som finns, där många lägger om sin träning och försöker tänka nytt. Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson sa nyligen:

̶ Det är idrottsrörelsens styrka, att bidra när det verkligen gäller trots en mycket svår situation.

Det skriver vi under på. Men vi klarar det inte på egen hand.

Roger Ödebrink

Ordförande RF-SISU Småland

Rickard Strandberg

Distriktsidrottschef

Rickard Strandberg

Distriktsidrottschef

tfn 070-576 90 30

rickard.strandberg@rfsisu.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.