Hur påverkas ishockeyn av de lokala allmänna coronaråden i vår region?

De skärpta allmänna coronaråden som kom för ett par veckor sedan har väckt många frågor och för att reda ut vad som gäller genomförs just nu många informationsinsatser inom idrotten. I morgon, torsdag 19 november bjuder Svenska Ishockeyförbundet, Örebro läns Ishockeyförbund och RF-SISU-distrikten Örebro län, Västmanland och Östergötland, in till en digital träff för att informera om hur ishockeyn bör förhålla sig till de lokala allmänna råden.

Medverkar gör Anders Wahlström, ansvarig för barn och ungdomsverksamheten på Svenska Ishockeyförbundet och från vårt idrottsdistrikt Mats Eriksson, ordförande för Örebro läns Ishockeyförbund samt Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.

– Det är Svenska Ishockeyförbundet som initierat till den här träffen, vilket är något som vi varmt välkomnar, då det är specialidrottsförbunden i första hand som ska leda sina föreningar i det här arbetet. RF-SISU-distriktens roll är att ge råd och stötta på de sätt som efterfrågas, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef RF-SISU Örebro län.

RF-SISU distrikten har sedan de lokala allmänna råden införts haft återkommande informationsträffar med idrottsföreningar för att räta ut frågetecken som uppstår kring olika situationer. Här har också föreningarna sinsemellan hittat stöd och lösningar hos varandra. Det har varit givande samtal som lett till konstruktiva lösningar.

– Det här är ju en situation som vi aldrig befunnit oss i tidigare, så att lösa utmaningar tillsammans är en stor och viktig del i det här anpassningsarbetet som behöver göras, säger Charlotta Stenhem.

Och det är i informationsbehovet som ishockeyförbundets initiativ till det digitala informationsmötet grundar sig.

- Som vi alla vet är det inte alltid enkelt att översätta Regeringens och FHM råd och restriktioner till sin egen verksamhet och det blir också gärna egna tolkningar. För att underlätta för våra föreningar att hantera den här situationen såg vi ett behov av att förtydliga vad som gäller för just ishockeyn, säger Anders Wahlström, ansvarig för barn-och ungdomsverksamheten på Svenska Ishockeyförbundet.

Från Örebro läns Ishockeyförbund välkomnar man en nationell styrning i Corona-frågan.

-Är det någon gång vi inte ska vara kreativa och hitta på egna lösningar så är det nu. Ett informationsmöte med bra, tydlig och konstruktiva instruktioner är precis vad hockeyn behöver just nu, säger Mats Eriksson, ordförande för Örebro läns Ishockeyförbund.

Charlotta Stenhem, 019-17 55 22
Mats Eriksson, 070-331 50 01

RF-SISU Örebro län är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.