Business Wire

Hur ser framtidens bensinstation ut?

Dela

Idag har Nissan Europe lanserat en spännande blick in i framtiden – med den första visningen av sin fullt anslutna vision av framtidens mobilitet i samarbete med den välkända arkitektbyrån Foster + Partners.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20160302005786/sv/

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Eu ...

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Europe and Foster + Partners. Photo credit Foster + Partners

Det unika samarbetet mellan tillverkaren av världens mest sålda 100 % eldrivna bil och världens ledande arkitektbyrå, ledde fram till slutsatsen att framtidens bensinstation i själva verket kan vara bilen själv.

I en spännande, två minuter lång videofilm med storsäljaren Nissan LEAF och konceptbilen IDS Concept, visas Nissans visionära concept på hur vårt sätt att leva kan komma att förändras i takt med den tekniska utvecklingen.

Resultatet av samarbetet, som avslutar 12 månaders gemensamma diskussioner, ger en ögonblicksbild av Nissans vision av framtidens mobilitet. En värld där bilar interagerar med omgivningen då människor har börjat använda sig av Piloted Drive-teknik med noll utsläpp.

Designstudien visas upp på bilsalongen i Genève, som i år arrangeras för 86:e gången.

Paul Willcox, Chairman på Nissan Europe, säger: "Tekniken har svar på många av de frågor som vi står inför i våra städer idag. Men den verkliga utvecklingen sker när dessa tekniker integreras på ett effektivt sätt.

Vi har legat i täten när det gäller utvecklingen av nollutsläppsteknologi sedan 2010, men vår vision stannar inte där. Vi tror att framtidens transporter är beroende av både infrastrukturen och miljön. Vi arbetar för att nå fram till verkliga, fungerande lösningar."

Genom att blanda in flera olika banbrytande teknologier från Nissan, ger visionen en inblick i hur Vehicle-to-Grid, batterilagring, trådlös laddning, självkörande teknik och "over-the-air"-anslutning kan kombineras för att revolutionera sättet för hur energi används och distribueras i Europas större städer.

Så här säger David Nelson, chefsdesigner på Foster + Partners: Att integrera teknik med noll utsläpp i stadsmiljön är oerhört viktigt för att skapa smartare och mer hållbara städer. Detta engagemang måste sträcka sig långt bortom bilen - det måste komma från hjärtat i allt vi gör."

Behovet av ett hållbart och innovativt nätverk för bränslepåfyllning börjar bli allt viktigare eftersom marknaden går mot alternativa energikällor, såsom elektricitet.

Idag lever mer än hälften (54%) av världens befolkning i städerna och kring år 2050 kommer 7 av 10 att leva i tättbefolkade områden[i]. Därför är det nödvändigt att det finns en infrastruktur som stödjer denna tillväxt.

Nissan testar för närvarade ett innovativt Vehicle-to-Grid-system i Europa. Genom att använda batterier med ett andra liv, kommer systemet göra det möjligt för bilförare att utnyttja sina bilar som energicenter. Bilen kan lagra, använda och skicka tillbaka ren energi till elnätet.

Man har beräknat att kring år 2050 kommer nästan hela världens energibehov att kunna täckas av förnybara energikällor[ii].

Nissan är ledande inom tekniken för noll utsläpp och lanserade den banbrytande elbilen 2010. Nissan LEAF, den första 100 % eldrivna bilen för massmarknaden som lanserades över hela världen, fortsätter att vara den mest sålda elbilen i Europa någonsin.

För mer information om Nissans produkter och tjänster samt företagets engagemang när det gäller hållbar mobilitet, besök gärna www.nissan.eu/experience-nissan.html

[i] http://www.worldbank.org/en/topic/urbandevelopment/overview; http://www.who.int/kobe_centre/publications/hiddencities_media/p1_who_un_habitat_hidden_cities.pdf

[ii]http://www.energyblueprint.info/1483.0.html?&L=1%252520

###

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 17 600 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 675 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil där 96 % av kunderna gärna rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 23 innovativa produkter på den europeiska marknaden under varumärkena Nissan och Datsun.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca. 185 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se, http://www.nissan.se/

Följ oss på: facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige, youtube.com/NissanSverige

Contact information

Nissan
Alexandra Österplan
Tel +46(0)706934751
aosterplan@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com/se/

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor

Idag lanserar tech21 sin nya kollektion av mobilskydd designade för Samsung Galaxy Note8.23.8.2017 17:31Pressmeddelande

Tech21 lanserar idag en ny kollektion mobilskal och skärmskydd för Samsung Galaxy Note8. Mobilskydden är utformade av unika och patenterade material för att garantera det mest effektiva fallskyddet på marknaden. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170823005890/sv/ Evo Tactical for Samsung Galaxy Note8 (Foto: Business Wire) Tech21s produkter är alla designade för att skydda, fall efter fall. För att på bästa sätt göra detta, använder tech21 vetenskapligt testade material som alla genomgår rigorösa tester framtagna i samarbete med National Physical Laboratory (NPL). Tech21s mobilskydd falltestas 20 gånger för att säkerställa hållbarhet och långvarigt skydd mot de många olika smällarna och tappen mobilen är med om varje dag. Den nya serien av produkter innehåller:

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum