Business Wire

Hur ser framtidens bensinstation ut?

2.3.2016 12:51 | Business Wire

Dela

Idag har Nissan Europe lanserat en spännande blick in i framtiden – med den första visningen av sin fullt anslutna vision av framtidens mobilitet i samarbete med den välkända arkitektbyrån Foster + Partners.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20160302005786/sv/

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Eu ...

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Europe and Foster + Partners. Photo credit Foster + Partners

Det unika samarbetet mellan tillverkaren av världens mest sålda 100 % eldrivna bil och världens ledande arkitektbyrå, ledde fram till slutsatsen att framtidens bensinstation i själva verket kan vara bilen själv.

I en spännande, två minuter lång videofilm med storsäljaren Nissan LEAF och konceptbilen IDS Concept, visas Nissans visionära concept på hur vårt sätt att leva kan komma att förändras i takt med den tekniska utvecklingen.

Resultatet av samarbetet, som avslutar 12 månaders gemensamma diskussioner, ger en ögonblicksbild av Nissans vision av framtidens mobilitet. En värld där bilar interagerar med omgivningen då människor har börjat använda sig av Piloted Drive-teknik med noll utsläpp.

Designstudien visas upp på bilsalongen i Genève, som i år arrangeras för 86:e gången.

Paul Willcox, Chairman på Nissan Europe, säger: "Tekniken har svar på många av de frågor som vi står inför i våra städer idag. Men den verkliga utvecklingen sker när dessa tekniker integreras på ett effektivt sätt.

Vi har legat i täten när det gäller utvecklingen av nollutsläppsteknologi sedan 2010, men vår vision stannar inte där. Vi tror att framtidens transporter är beroende av både infrastrukturen och miljön. Vi arbetar för att nå fram till verkliga, fungerande lösningar."

Genom att blanda in flera olika banbrytande teknologier från Nissan, ger visionen en inblick i hur Vehicle-to-Grid, batterilagring, trådlös laddning, självkörande teknik och "over-the-air"-anslutning kan kombineras för att revolutionera sättet för hur energi används och distribueras i Europas större städer.

Så här säger David Nelson, chefsdesigner på Foster + Partners: Att integrera teknik med noll utsläpp i stadsmiljön är oerhört viktigt för att skapa smartare och mer hållbara städer. Detta engagemang måste sträcka sig långt bortom bilen - det måste komma från hjärtat i allt vi gör."

Behovet av ett hållbart och innovativt nätverk för bränslepåfyllning börjar bli allt viktigare eftersom marknaden går mot alternativa energikällor, såsom elektricitet.

Idag lever mer än hälften (54%) av världens befolkning i städerna och kring år 2050 kommer 7 av 10 att leva i tättbefolkade områden[i]. Därför är det nödvändigt att det finns en infrastruktur som stödjer denna tillväxt.

Nissan testar för närvarade ett innovativt Vehicle-to-Grid-system i Europa. Genom att använda batterier med ett andra liv, kommer systemet göra det möjligt för bilförare att utnyttja sina bilar som energicenter. Bilen kan lagra, använda och skicka tillbaka ren energi till elnätet.

Man har beräknat att kring år 2050 kommer nästan hela världens energibehov att kunna täckas av förnybara energikällor[ii].

Nissan är ledande inom tekniken för noll utsläpp och lanserade den banbrytande elbilen 2010. Nissan LEAF, den första 100 % eldrivna bilen för massmarknaden som lanserades över hela världen, fortsätter att vara den mest sålda elbilen i Europa någonsin.

För mer information om Nissans produkter och tjänster samt företagets engagemang när det gäller hållbar mobilitet, besök gärna www.nissan.eu/experience-nissan.html

[i] http://www.worldbank.org/en/topic/urbandevelopment/overview; http://www.who.int/kobe_centre/publications/hiddencities_media/p1_who_un_habitat_hidden_cities.pdf

[ii]http://www.energyblueprint.info/1483.0.html?&L=1%252520

###

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 17 600 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 675 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil där 96 % av kunderna gärna rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 23 innovativa produkter på den europeiska marknaden under varumärkena Nissan och Datsun.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca. 185 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se, http://www.nissan.se/

Följ oss på: facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige, youtube.com/NissanSverige

Contact information

Nissan
Alexandra Österplan
Tel +46(0)706934751
aosterplan@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com/se/

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer10.7.2017 06:00Pressmeddelande

I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0). Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst6.6.2017 12:27Pressmeddelande

MyHeritage, den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning samt skaparna av den framgångsrika MyHeritage DNA-produkten, tillkännagav idag lanseringen av sin nya och förbättrade etnicitetsuppskattning. Den nya analysen, som utvecklats av företagets vetenskapsteam, ger MyHeritage DNA-kunder en procentbaserad uppskattning av deras etniska ursprung som täcker 42 etniska regioner, många tillgängliga enbart på MyHeritage. Detta utgör den mest omfattande rapporten av sitt slag som finns tillgänglig på marknaden. Denna fascinerande rapport ger användarna en mycket bättre förståelse för vem de är och var deras förfäder kom ifrån. Etnicitetsuppskattningen presenteras i ett originellt och engagerande format, vilket gör det inte bara intressant men också roligt att titta på och dela. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire

Ge dig ut på nya äventyr med Mcdackonline.com, Metzeler och Motorrad & Reisen31.5.2017 11:26Pressmeddelande

Solsken och lediga dagar: den perfekta kombinationen för motorcykelåkare. Innan du sätter dig på motorcykeln och ger dig ut på vägarna under de kommande sommarmånaderna har Mcdackonline.com samlat ett par bra tips – från motorcyklister till motorcyklister, för vid Touring-tävlingen förra året uppmanade Mcdackonline.com, Metzeler und Motorrad & Reisen deltagarna att beskriva sina vackraste motorcykelturer 2016. Många tusen kilometer genom hela Europa har deltagarna kört, till Norge, Luxemburg, Italien, Portugal och ännu längre – de bästa rekommendationerna för reseglada har Mcdackonline.com samlat här. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170531005751/sv/ Ge dig ut på nya äventyr med Mcdackonline.com, Metzeler och Motorrad & Reisen (Photo: Business Wire) Tur 1

International Women’s Forum samlar globala ledare i Stockholm för 2017 års World Cornerstone Conference10.5.2017 17:09Pressmeddelande

Den 17 maj hålls den 15:e årliga International Women’s Forum (IWF) World Cornerstone Conference i Stockholm som samlar över 700 kvinnliga ledare från 40 länder över hela världen för att diskutera världens mest akuta utmaningar. Årets tema, ”A More Sustainable World: Movements & Markets” (En mer hållbar värld: Rörelser och marknader), tittar på hållbarhet ur bredare synvinklar: miljömässiga, sociala och politiska samt effekterna av populism och nationalism, migration och cybersäkerhet. Konferensen är en unik samling av morgondagens globala ledare och påverkare, för att dela kunskap och diskutera dessa problem – och deras lösningar – ur ett globalt kvinnligt perspektiv. “This year’s cutting-edge Cornerstone Conference is remarkable in its relevance and depth of engagement on difficult and timely topics,” said IWF President & Merrill Lynch Managing Director, Teresa Wein

Codeta fullföljer en andra finansieringsrunda på €2.3m10.5.2017 06:16Pressmeddelande

Codeta.com, pionjär inom Live Casino-segmentet, har avslutat sin andra stora finansieringrunda, som ökar kassareserverna med 2,3 miljoner euro. Detta samtidigt som aktören fortsätter att utöka sin spelportfölj och iscensätter nya marknadsföringskampanjer. Finansieringsrundan har väckt stort intresse hos framträdande investerare från hela världen. Av det införskaffade kapitalet, så har Trention AB, som är listat på Nasdaq Stockholm, investerat €1m av dessa. Codeta kommer att använda den utökade kassan för att investera i nya produkter och ny teknik för att ta användarupplevelserna till en ny nivå, samt för att inleda nya, spännande marknadsföringskampanjer och utöka sitt team med nya anställda. Edward Ihre, VD för Codeta: ”Vi är mycket glada över att ha avslutat vår andra stora finansieringsrunda på under ett år. Det visar att investerarnas tro på onlinec

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum