Business Wire

Hur ser framtidens bensinstation ut?

Dela

Idag har Nissan Europe lanserat en spännande blick in i framtiden – med den första visningen av sin fullt anslutna vision av framtidens mobilitet i samarbete med den välkända arkitektbyrån Foster + Partners.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20160302005786/sv/

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Eu ...

What is the Fuel Station of the Future? Visionary ‘future of mobility concept’ unveiled by Nissan Europe and Foster + Partners. Photo credit Foster + Partners

Det unika samarbetet mellan tillverkaren av världens mest sålda 100 % eldrivna bil och världens ledande arkitektbyrå, ledde fram till slutsatsen att framtidens bensinstation i själva verket kan vara bilen själv.

I en spännande, två minuter lång videofilm med storsäljaren Nissan LEAF och konceptbilen IDS Concept, visas Nissans visionära concept på hur vårt sätt att leva kan komma att förändras i takt med den tekniska utvecklingen.

Resultatet av samarbetet, som avslutar 12 månaders gemensamma diskussioner, ger en ögonblicksbild av Nissans vision av framtidens mobilitet. En värld där bilar interagerar med omgivningen då människor har börjat använda sig av Piloted Drive-teknik med noll utsläpp.

Designstudien visas upp på bilsalongen i Genève, som i år arrangeras för 86:e gången.

Paul Willcox, Chairman på Nissan Europe, säger: "Tekniken har svar på många av de frågor som vi står inför i våra städer idag. Men den verkliga utvecklingen sker när dessa tekniker integreras på ett effektivt sätt.

Vi har legat i täten när det gäller utvecklingen av nollutsläppsteknologi sedan 2010, men vår vision stannar inte där. Vi tror att framtidens transporter är beroende av både infrastrukturen och miljön. Vi arbetar för att nå fram till verkliga, fungerande lösningar."

Genom att blanda in flera olika banbrytande teknologier från Nissan, ger visionen en inblick i hur Vehicle-to-Grid, batterilagring, trådlös laddning, självkörande teknik och "over-the-air"-anslutning kan kombineras för att revolutionera sättet för hur energi används och distribueras i Europas större städer.

Så här säger David Nelson, chefsdesigner på Foster + Partners: Att integrera teknik med noll utsläpp i stadsmiljön är oerhört viktigt för att skapa smartare och mer hållbara städer. Detta engagemang måste sträcka sig långt bortom bilen - det måste komma från hjärtat i allt vi gör."

Behovet av ett hållbart och innovativt nätverk för bränslepåfyllning börjar bli allt viktigare eftersom marknaden går mot alternativa energikällor, såsom elektricitet.

Idag lever mer än hälften (54%) av världens befolkning i städerna och kring år 2050 kommer 7 av 10 att leva i tättbefolkade områden[i]. Därför är det nödvändigt att det finns en infrastruktur som stödjer denna tillväxt.

Nissan testar för närvarade ett innovativt Vehicle-to-Grid-system i Europa. Genom att använda batterier med ett andra liv, kommer systemet göra det möjligt för bilförare att utnyttja sina bilar som energicenter. Bilen kan lagra, använda och skicka tillbaka ren energi till elnätet.

Man har beräknat att kring år 2050 kommer nästan hela världens energibehov att kunna täckas av förnybara energikällor[ii].

Nissan är ledande inom tekniken för noll utsläpp och lanserade den banbrytande elbilen 2010. Nissan LEAF, den första 100 % eldrivna bilen för massmarknaden som lanserades över hela världen, fortsätter att vara den mest sålda elbilen i Europa någonsin.

För mer information om Nissans produkter och tjänster samt företagets engagemang när det gäller hållbar mobilitet, besök gärna www.nissan.eu/experience-nissan.html

[i] http://www.worldbank.org/en/topic/urbandevelopment/overview; http://www.who.int/kobe_centre/publications/hiddencities_media/p1_who_un_habitat_hidden_cities.pdf

[ii]http://www.energyblueprint.info/1483.0.html?&L=1%252520

###

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 17 600 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 675 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil där 96 % av kunderna gärna rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 23 innovativa produkter på den europeiska marknaden under varumärkena Nissan och Datsun.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca. 185 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se, http://www.nissan.se/

Följ oss på: facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige, youtube.com/NissanSverige

Contact information

Nissan
Alexandra Österplan
Tel +46(0)706934751
aosterplan@nissan-europe.com
http://www.newsroom.nissan-europe.com/se/

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Insulet startar direktverksamhet för sin produktlinje Omnipod® Insulin Management System i Europa2.7.2018 04:30Pressmeddelande

Insulet Corporation (NASDAQ:PODD) (Insulet eller Företaget), marknadsledare inom slanglös insulinpumpsteknik med sitt Omnipod® Insulin Management System (Omnipod System), meddelar i dag att företaget startar direkt kommersiell verksamhet i Europa för försäljning, distribution, kundsupport och produktservice för sitt Omnipod System med start 1 juli. Insulet har etablerat ett särskilt kundtjänstteam, vars uppgift är att ge företagets stora europeiska kundbas förstklassig support. ”Vi är stolta över att ge direkt support till personer med diabetes över hela Europa i dag och i framtiden”, säger Patrick Sullivan, styrelseordförande och koncernchef. ”Vi har ett väl sammansatt team på plats vars enda fokus är att ge kunderna en exceptionell upplevelse och vi är mycket angelägna om att införa skräddarsydd innovation till de lokala europeiska marknaderna.” Sedan juli 2017, då Insulet annonserade sin avsikt att starta distribution, försäljning, marknadsföring, utbildning och support för Omnipod

President Obama kommer till Europa för att tala på Nordic Business Forum21.6.2018 07:58Pressmeddelande

President Obama kommer att resa till Europa för att delta på Nordic Business Forum i Helsingfors den 26–27 september 2018. Obama kommer att tala till en av de största publikerna i Norden och avrunda tvådagarskonferensen med den avslutande konversationen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180621005424/sv/ Europe’s leading business and leadership conference brings President Obama to Helsinki, Finland to speak to business executives and owners. (Photo: Business Wire) Aslak de Silva, VD för Nordic Business Forum: ”Vi är utan tvekan ärade att få vara värd för Obama - men detta ögonblick tillhör verkligen vår publik och Norden som helhet. Det kommer att bli oförglömligt. " Ville Saarikalle, ansvarig för Speaker Relations på Nordic Business Forum: "President Obama är en av de mest anmärkningsvärda ledarna för sin tid. Hans livsresa är unik: från blygsamma förhållanden till president i USA. Det är verkligen en

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum