Hur tänker arkitekter egentligen? – Att skapa det tänkta, ny bok om arkitektens arbetsmetod

Arkitekters sätt att arbeta ses av kreativitetsforskare och designteoretiker som en överlägsen metod att hantera osäkerheter. Enligt Jadwiga Krupinska, professor emerita vid Arkitekturhögskolan KTH och flerfaldigt belönad pedagog, är en förutsättning för kreativitet att inte låta det linjära, logiska tänkandet härska. I den nya boken Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade sätter hon ord på arkitektens sällan explicit förklarade arbetsmetod.

Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av.

– När man har lärt sig att behärska arkitektens arbetsmetod förefaller den så naturlig och självklar att det inte behövs några förklaringar. Men för att komma dit krävs successivt fördjupad förståelse för att det handlar om ett nytt sätt att tänka och hantera problem. Med boken vill jag sätta ord på hur man gör när man skapar arkitektur från tanke till gestaltad form, säger Jadwiga Krupinska.

– Arkitektens arbetsprocess skiljer sig väsentligt från den mer linjära process som man ofta använder sig av inom andra discipliner. Kunskaper, erfarenheter och estetiska värderingar måste sammanflätas och mynna ut i en gestaltning, där det tänkta tar fysisk form. Boken handlar om detta, hur kreativitet omsätts i form, en slags metodbok för kreativitet.

Kritiken – viktig del av metoden
I boken ges stort utrymme åt kritik och kritikgenomgångar. Kritik visar arkitekturens komplexitet och hur arkitektens kreativa, professionella arbete kan hanteras. Enligt Jadwiga Krupinska är kritikens uppgift inte att betygsätta eller rangordna olika förslag, vilket många ofta tror. Istället handlar det om att befästa en uppsättning kriterier för arkitekturens kvalitet.

– Därför är kritiken från andra och från arkitekten själv en viktig del av arbetsmetoden, både på arkitektkontoren och i arkitektutbildningen där förståelsen mellan studenter, lärare och kritiker är grundläggande, förklarar Krupinska.

Fyller ett tomrum inom litteraturen
Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av. Den vänder sig främst till arkitektstudenter, lärare inom arkitektutbildningen samt till kritiker, då det är just samtalen och förståelsen mellan dessa grupper som bygger undervisningen.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.