Hur tänker arkitekter egentligen? – Att skapa det tänkta, ny bok om arkitektens arbetsmetod

Arkitekters sätt att arbeta ses av kreativitetsforskare och designteoretiker som en överlägsen metod att hantera osäkerheter. Enligt Jadwiga Krupinska, professor emerita vid Arkitekturhögskolan KTH och flerfaldigt belönad pedagog, är en förutsättning för kreativitet att inte låta det linjära, logiska tänkandet härska. I den nya boken Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade sätter hon ord på arkitektens sällan explicit förklarade arbetsmetod.

Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av.

– När man har lärt sig att behärska arkitektens arbetsmetod förefaller den så naturlig och självklar att det inte behövs några förklaringar. Men för att komma dit krävs successivt fördjupad förståelse för att det handlar om ett nytt sätt att tänka och hantera problem. Med boken vill jag sätta ord på hur man gör när man skapar arkitektur från tanke till gestaltad form, säger Jadwiga Krupinska.

– Arkitektens arbetsprocess skiljer sig väsentligt från den mer linjära process som man ofta använder sig av inom andra discipliner. Kunskaper, erfarenheter och estetiska värderingar måste sammanflätas och mynna ut i en gestaltning, där det tänkta tar fysisk form. Boken handlar om detta, hur kreativitet omsätts i form, en slags metodbok för kreativitet.

Kritiken – viktig del av metoden
I boken ges stort utrymme åt kritik och kritikgenomgångar. Kritik visar arkitekturens komplexitet och hur arkitektens kreativa, professionella arbete kan hanteras. Enligt Jadwiga Krupinska är kritikens uppgift inte att betygsätta eller rangordna olika förslag, vilket många ofta tror. Istället handlar det om att befästa en uppsättning kriterier för arkitekturens kvalitet.

– Därför är kritiken från andra och från arkitekten själv en viktig del av arbetsmetoden, både på arkitektkontoren och i arkitektutbildningen där förståelsen mellan studenter, lärare och kritiker är grundläggande, förklarar Krupinska.

Fyller ett tomrum inom litteraturen
Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av. Den vänder sig främst till arkitektstudenter, lärare inom arkitektutbildningen samt till kritiker, då det är just samtalen och förståelsen mellan dessa grupper som bygger undervisningen.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.