Hur tänker arkitekter egentligen? – Att skapa det tänkta, ny bok om arkitektens arbetsmetod

Arkitekters sätt att arbeta ses av kreativitetsforskare och designteoretiker som en överlägsen metod att hantera osäkerheter. Enligt Jadwiga Krupinska, professor emerita vid Arkitekturhögskolan KTH och flerfaldigt belönad pedagog, är en förutsättning för kreativitet att inte låta det linjära, logiska tänkandet härska. I den nya boken Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade sätter hon ord på arkitektens sällan explicit förklarade arbetsmetod.

Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av.

– När man har lärt sig att behärska arkitektens arbetsmetod förefaller den så naturlig och självklar att det inte behövs några förklaringar. Men för att komma dit krävs successivt fördjupad förståelse för att det handlar om ett nytt sätt att tänka och hantera problem. Med boken vill jag sätta ord på hur man gör när man skapar arkitektur från tanke till gestaltad form, säger Jadwiga Krupinska.

– Arkitektens arbetsprocess skiljer sig väsentligt från den mer linjära process som man ofta använder sig av inom andra discipliner. Kunskaper, erfarenheter och estetiska värderingar måste sammanflätas och mynna ut i en gestaltning, där det tänkta tar fysisk form. Boken handlar om detta, hur kreativitet omsätts i form, en slags metodbok för kreativitet.

Kritiken – viktig del av metoden
I boken ges stort utrymme åt kritik och kritikgenomgångar. Kritik visar arkitekturens komplexitet och hur arkitektens kreativa, professionella arbete kan hanteras. Enligt Jadwiga Krupinska är kritikens uppgift inte att betygsätta eller rangordna olika förslag, vilket många ofta tror. Istället handlar det om att befästa en uppsättning kriterier för arkitekturens kvalitet.

– Därför är kritiken från andra och från arkitekten själv en viktig del av arbetsmetoden, både på arkitektkontoren och i arkitektutbildningen där förståelsen mellan studenter, lärare och kritiker är grundläggande, förklarar Krupinska.

Fyller ett tomrum inom litteraturen
Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av. Den vänder sig främst till arkitektstudenter, lärare inom arkitektutbildningen samt till kritiker, då det är just samtalen och förståelsen mellan dessa grupper som bygger undervisningen.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.