Hur tänker arkitekter egentligen? – Att skapa det tänkta, ny bok om arkitektens arbetsmetod

Arkitekters sätt att arbeta ses av kreativitetsforskare och designteoretiker som en överlägsen metod att hantera osäkerheter. Enligt Jadwiga Krupinska, professor emerita vid Arkitekturhögskolan KTH och flerfaldigt belönad pedagog, är en förutsättning för kreativitet att inte låta det linjära, logiska tänkandet härska. I den nya boken Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade sätter hon ord på arkitektens sällan explicit förklarade arbetsmetod.

Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av.

– När man har lärt sig att behärska arkitektens arbetsmetod förefaller den så naturlig och självklar att det inte behövs några förklaringar. Men för att komma dit krävs successivt fördjupad förståelse för att det handlar om ett nytt sätt att tänka och hantera problem. Med boken vill jag sätta ord på hur man gör när man skapar arkitektur från tanke till gestaltad form, säger Jadwiga Krupinska.

– Arkitektens arbetsprocess skiljer sig väsentligt från den mer linjära process som man ofta använder sig av inom andra discipliner. Kunskaper, erfarenheter och estetiska värderingar måste sammanflätas och mynna ut i en gestaltning, där det tänkta tar fysisk form. Boken handlar om detta, hur kreativitet omsätts i form, en slags metodbok för kreativitet.

Kritiken – viktig del av metoden
I boken ges stort utrymme åt kritik och kritikgenomgångar. Kritik visar arkitekturens komplexitet och hur arkitektens kreativa, professionella arbete kan hanteras. Enligt Jadwiga Krupinska är kritikens uppgift inte att betygsätta eller rangordna olika förslag, vilket många ofta tror. Istället handlar det om att befästa en uppsättning kriterier för arkitekturens kvalitet.

– Därför är kritiken från andra och från arkitekten själv en viktig del av arbetsmetoden, både på arkitektkontoren och i arkitektutbildningen där förståelsen mellan studenter, lärare och kritiker är grundläggande, förklarar Krupinska.

Fyller ett tomrum inom litteraturen
Att skapa det tänkta - en bok för arkitekturintresserade är den första svenska boken som ger en förståelse för den arbetsmetod arkitekter använder sig av. Den vänder sig främst till arkitektstudenter, lärare inom arkitektutbildningen samt till kritiker, då det är just samtalen och förståelsen mellan dessa grupper som bygger undervisningen.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.