Hur tar vi vara på Sveriges gemensamma investeringar? Ny programserie från WSP

Vi har i Sverige investerat mycket i vårt gemensamma samhälle. Men många anläggningar börjar närma sig sitt bäst före-datum, eller har kanske redan passerat det. Hur kan vi ta vara på det vi har på ett smartare sätt och samtidigt rusta samhället för nya förutsättningar? Det vill WSP ge svaren på i en ny, interaktiv programserie.

Charlotta Rydholm (moderator), Maria Brogren, David Symons, Anna Denell och Fredrik Bergström är några av talarna i det första avsnittet.

– När vi pratar om framtidens samhällen hamnar diskussionen ofta i ny häftig teknik, men det är allt fler som också ser att framtiden består av att ta hand om och använda våra samhällstillgångar smart. Det är just detta som vi på WSP vill belysa genom att bjuda in kunder, experter och politiker till gemensamma samtal. Jag tror att vi har mycket att tillföra i debatten, men vi gör också den här satsningen för att lära av andra, berättar Helene Schöldsten, kommunikationschef på WSP.

WSP gör nu sin största digitala satsning med programserien ”Bäst Före”. Stor del av programmet består av att interagera med deltagarna. Målet är att föra en debatt om hur vi skapar ett framtidssäkrat samhälle med lång hållbarhetstid.

Ämnen som kommer behandlas är hur vi kan ta reda på bäst före-datumet för våra järnvägar, miljonprogram och skolbyggnader, men också vilka prioriteringar som kommer behöva göras längs vägen. Men serien kommer även behandla icke-fysiska värden, vilka är dessa och glömmer vi att ta vara på dem i vår iver att utveckla samhället?

Startskottet för programserien går den 25 juni. Programserien ”Bäst före” är ett komplement till tidigare lanserade webbinarer som går under namnet WSP Talks.

Läs mer om programserien på wsp.com

Helene Schöldsten, kommunikationschef WSP.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.