Hur utbredd är islamismen i Sverige?

Politisk islam är den västerländska demokratins raka motsats. Sameh Egyptson är doktorand i kyrko- och missionsstudier vid Lunds universitet. I sin forskning tittar han på hur stort inflytande Muslimska Brödraskapet har i svenska organisationer. Han intervjuas i programmet "Förklara din forskning" i Axess TV.

Muslimska Brödraskapet har blivit ett internationellt nätverk med stort inflytande och en tydlig islamistisk agenda. I sin forskning undersöker Sameh Egyptson hypotesen att det svenska Islamiska förbundet skulle vara en frontorganisation för Muslimska brödraskapet.
I "Förklara din forskning" berättar han om sitt arbete med avhandlingen samt reder ut skillnaden mellan andlig och politisk islam och hur man bör förhålla sig till partiet Nyans.
Programmet har premiär ikväll på Axess TV klockan 21.00 och kan ses på YouTube redan nu:
Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.

Extra tjockt sommarnummer med inspirerande läsning för en statsministerkandidat13.6.2022 11:29:31 CEST | Pressmeddelande

Vart ska den som vill bli statsminister vända sig för inspiration? Tolv skribenter ger sina bästa förslag. New York Times-journalisten Stephen Castle skriver om det brittiska parlamentets omskakande skandaler, Maria Engqvist om Martin Kraghs nya bok och Nathan Shachar ställer frågan om när det gick åt helvete i Chile. Och så recenseras vårens mest intressanta utgivning i Axess nr 5. Trevlig läsning!