Hur viktig är industrin för Östergötlands län?

Östergötlands län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Östergötland presenteras.

Den 18 mars bjuder Teknikföretagen och Linköpings universitet in dig till ett samtal om industrins framtid i Östergötlands län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med professor Hans Sjögren vid Linköpings universitet och projekt och Joel Zenkert, ombudsman på IF Metall, och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i Östergötlands län.

Dag: Måndag 18 mars
Tid: 11:30-13:15 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:10)
Plats: Linköpings universitet - Sal C4 i C-huset på Campus Valla, Linköpings universitet

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.