Hur viktig är industrin för Östergötlands län?

Östergötlands län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Östergötland presenteras.

Den 18 mars bjuder Teknikföretagen och Linköpings universitet in dig till ett samtal om industrins framtid i Östergötlands län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med professor Hans Sjögren vid Linköpings universitet och projekt och Joel Zenkert, ombudsman på IF Metall, och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i Östergötlands län.

Dag: Måndag 18 mars
Tid: 11:30-13:15 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:10)
Plats: Linköpings universitet - Sal C4 i C-huset på Campus Valla, Linköpings universitet

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.