Hur viktig är industrin för Västra Götaland?

Västra Götalands län har en lång tradition av företagsamma industriföretag, företag som är basen för vårt välstånd och vår välfärd. Men hur viktig är industrin för länet idag? Och hur ser framtidsutsikterna ut? Välkommen till ett spännande möte där helt nya data och beräkningar om Västra Götalands län presenteras.

Den 18 februari bjuder Teknikföretagen och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet in dig till ett samtal om industrins framtid i Västra Götalands län. Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall inleder med att dela med sig av en färsk rapport om industrins betydelse för länet.

Presentationen följs av ett samtal med professor Ola Olsson, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Mats Kinnwall om vad som krävs för att industrin ska ha kraft att utvecklas i länet. Vad krävs för fortsatt utveckling och framtid för industrin?

Dag: Måndag den 18 februari 2019
Tid: 11:30-13:00 (vi inleder med lunch – presentationen börjar 12:00)
Plats: Handelshögskolan, Volvosalen, Vasagatan 1, Göteborg

Varmt välkommen till ett samtal om Västra Götalands läns framtid!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sveriges exportsektor växer4.4.2019 13:00:00 CESTPressmeddelande

Industrins andel av Sveriges BNP är fortsatt betydande, och det direkta förädlingsvärdet i svensk produktion ökar. Samtidigt minskar behovet av importerade insatsvaror tydligt, i takt med att de svenska företagen satsar allt mer på regionalt baserade värdekedjor. Trenden kallas allt oftare för slowbalization. Några av de viktigaste bakomliggande faktorerna är ökat fokus på både kostnadseffektivitet och hållbarhet.