Husbyggnadsinvesteringarna kan minska med 60 miljarder på grund av corona

Med hänsyn till händelseförloppet de senaste veckorna har NAVET Analytics gjort en ordentlig omarbetning av prognosen över påbörjade husbyggnadsinvesteringar (exklusive byggnadsunderhåll och anläggningar) 2020-2021.
Husbyggnadsinvesteringarna kan minska med 60 miljarder på grund av Corona, bild: Navet

Världsekonomin, konjunkturläget i Sverige och efterfrågebilden för många branscher har förändrats monumentalt på bara ett fåtal veckor, därför ansåg vi det vara viktigt att se över våra prognoser igen, förklarar Jens Linderoth, analysansvarig på NAVET Analytics.

NAVET Analytics har tagit fram ett riskscenario utifrån att effekterna på ekonomin och efterfrågan blir långvariga. Den prognosen indikerar ett fall med nästan 20 procent i år och en fortsatt nedgång 2021. I siffror beräknas investeringarna då landa kring 184 miljarder kronor, vilket är betydligt lägre än vad bedömningen var före coronavirusets spridning.

Det innebär att vi i vårt riskscenario räknar med att marknaden minskar med 60 miljarder på grund av de negativa effekterna av coronaviruset, vilket kan jämföras med det stödpaket som regeringen presenterade i förra veckan på upp till 300 miljarder till näringslivet för att få en uppfattning om tappets storlek.

Vårt huvudscenario indikerar emellertid en mildare nedgång. Från att vi initialt hade en prognos, före corona, som pekade på att de påbörjade husbyggnadsinvesteringarna skulle landa närmare 244 miljarder kronor 2021, visar vår nya huvudprognos att volymen istället kan komma att minska till 220 miljarder.

Vi kommer att löpande uppdatera vår prognos i takt med att förutsättningarna utvecklas, samtidigt som vi har en nära dialog med våra kunder där de kontinuerligt får ny och uppdaterad information genom hela denna svårmanövrerade tid, avslutar Jens Linderoth.

Källa: NAVET Analytics

042-16 90 30https://www.navetanalytics.se/