Hushållen lägger mer pengar på digitala nyheter
Samtidigt visar den nya statistiken att prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen minskar.
"Under det andra kvartalet var intäkterna från lösnummer och papperstidningsprenumerationer cirka 1,2 miljarder kronor, vilket är en minskning med 6 procent. Det innebär att de totala läsarintäkterna minskade med 1 procent under denna period", säger Johan Taubert, vd TU – Medier i Sverige.
TU presenterar också statistiken för första halvåret 2021. Under årets sex första månader ökade de totala läsarintäkterna med 2 procent till cirka 3 miljarder kr, jämfört med första halvåret ifjol.
Morgonpressens totala konsumentintäkter andra kvartalet och halvåret 2021
Andra kvartalet, mnkr |
Utv. % |
Halvår, mnkr |
Utv. % |
|
Landsortspress |
782 |
-3 |
1 624 |
1 |
Storstadspress |
687 |
2 |
1 393 |
4 |
Morgonpress |
1 468 |
-1 |
3 017 |
2 |
TU:s intäktsstatistik produceras i samarbete med organisationens medlemmar. I statistiken ingår uppgifter från 103 jämförbara titlar (96 landsorts- och sju storstadstitlar). Intäkterna för andra kvartalet är estimerade för en titel. Jämförelser med motsvarande period föregående år.
Mer info:
Jeanette Ciucci, administrativ chef
Tel: 08-692 46 05
Mobil: 076-527 46 05
E-post: jeanette.ciucci@tu.se
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum