HVO-dieselbilar bör slippa malus-skatt
– Precis som en etanolbil borde en HVO-dieselbil slippa malus-skatten, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Idag finns det inte tillräckligt med HVO-diesel och kostnaderna är ovissa, beroende på den pågående skattediskussionen kring biodrivmedel. Trots detta skulle ett besked om malus-undantag för HVO-dieselbilar lugna både konsumenter, bilbranschen och HVO-producenter.
– Det skulle betyda mycket för omställningen. Särskilt för oss konsumenter som idag annars inte har mycket att tjäna på att välja bort fossil diesel, eftersom HVO är dyrare vid pumpen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Även om lagen om reduktionsplikt innebär att allt mer förnybart innehåll blandas i all diesel som säljs är det inte tillräckligt för att bilister ska fortsätta köpa dieselbilar, som ofta har lägre utsläpp än bensinbilar. Malus-skatten på dieselbilar har gjort att fler väljer bensinbilar, vilket har bidragit till att utsläppen från vägtrafiken inte längre minskar. Bilarnas klimatprestanda måste speglas i malus-skattens nivå och det gör den inte idag.
Ett naturligt steg i omställningen borde vara att större volymer HVO blir tillgängligt för privata bilar.
– Många ser fortfarande laddbara bilar som dyra eller opraktiska och fordonsgas finns inte i hela landet. Samtidigt kör transportnäringen mycket på skattefri ren HVO, självklart måste samma förutsättningar finnas även för oss bilister, säger Carl-Erik Stjernvall.
Innehållet i HVO är förstås en viktig pusselbit framöver. Att fasa ut palmolja och PFAD är ett viktigt steg framåt. Samtidigt pågår mycket forskning och försök med att framställa syntetisk diesel genom att suga koldioxid ur luften eller genom att processa återvunnen plast. I Sverige menar många också att den svenska skogen kunde utnyttjas mer effektivt som råvara för syntetiskt bränsle.
Genom att undanta HVO-dieselbilar från malus-skatt skulle efterfrågan på drivmedlet säkras. Det skulle i sin tur snabbt skapa en stor potentiell utsläppsminskning när allt fler HVO-dieselbilar rullar ut från bilhallarna.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum