Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Hylla Sverigelaget på Arlanda

Imorgon, fredag, klockan 14.50 landar Sverigelaget på Arlanda (terminal 5) direkt från Förenade Arabemiraten och Special Olympics World Summer Games 2019. Kom dit och fira dessa fantastiska atleter som vunnit hela 31 medaljer under världens största tävling för personer med intellektuella funktionsnedsättningar.

Sedan starten den 14 mars har alla deltagare från Sverigelaget visat upp svensk idrott från dess absolut bästa sidan. 53 svenska atleter har tillsammans vunnit 31 medaljer och framförallt visat prov på sann idrottsglädje.

– Detta har varit en ones in a lifetime. Jag kan fortfarande inte förstå att det är sant. Att få vinna medalj är helt sjukt. Men det är inte det största jag tar med mig. Jag har skaffat massa nya vänner, det trodde jag inte. Jag har varit mig själv och det är nog det som är hemligheten, säger Jimmy Andersson om sin tid i Förenade Arabemiraten.

Missa nu inte chansen att hylla dessa fantastiska atleter på plats på Arlanda imorgon fredag. Laget landar 14.50 på terminal 5.

Tillgänglighetsstipendium gör att fler kan påverka och delta i idrotten i Uppsala5.7.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

För fjärde året i rad delar Parasport Sverige tillsammans med KONE ut sitt Tillgänglighetsstipendium om 50 000 SEK. I år tilldelas stipendiet föreningen Upsala Studenters IF för ambitionen att ge alla medlemmar förutsättningar att påverka och delta i verksamheten, vilket innebär högt ställda mål för att föreningen ska vara tillgänglig från idrottsyta till styrelserum.

Urpremiär för Girl edition av succén Start Your Impossible Camp – i Stockholm den 8–9 juni5.6.2019 04:00:00 CESTPressmeddelande

Start Your Impossible Camp är ett läger för barn, unga och vuxna som är intresserad av att testa någon ny parasport eller fortsätta utvecklas i sin befintliga parasport. Det unika den 8-9 juni är att lägret hålls endast för tjejer. Med det här lägret är förhoppningen att fler tjejer får upp ögonen för parasport och i sin tur startar sin resa in i idrottsvärlden.