Hyllade politikreportern My Rohwedder till Aftonbladet

My Rohwedder blir ny politisk reporter och kommentator på Aftonbladet tillsammans med Lena Mellin. Rohwedder kommer närmast från Sveriges Radio där hon bevakat svensk inrikespolitik på Ekot och producerat Ekots lördagsintervju.

My Rohwedder blir ny politisk reporter och kommentator på Aftonbladet tillsammans med Lena Mellin. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet

– My Rohwedder är en erfaren politikreporter, en känd röst och van att inte bara rapportera utan också analysera och kommentera politiken. Hon kommer att bli ett viktigt tillskott när vi nu bygger politikbevakningen inför valet 2022, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

De senaste åren har My Rohwedder arbetat som producent för Ekots lördagsintervju och som politikreporter på Ekot. Hon har dessutom medverkat i podcasten “Det politiska spelet” och gjort den hyllade radiodokumentären ”Sölvesborg – när SD tar makten”.

– Efter nästan ett helt yrkesliv inom public service ser jag fram emot att lära mig allt om den folklighet, snabbhet och skärpa som kvällstidningsjournalistiken och Aftonbladet har. Att bevaka politik är nästan mer ett sätt att leva än ett arbete, och att få möjligheten att göra detta med en så engagerad publik som Aftonbladet har, känns otroligt roligt, säger My Rohwedder.

Aftonbladet har idag en unik position i bevakningen av svensk inrikespolitik. Lena Mellin är en av Sveriges mest erfarna och prisade politiska kommentatorer och hennes initierade analyser läses ofta av en miljonpublik. Utöver nyhetsarbete och kommentarer jobbar Aftonbladet brett med politik, från den hyllade granskningen ”Maktens kvitton”och den nu pågående gänggranskningen, till Oisin Cantwells rättspolitiska kommentarer och större reportageserier som ”När Sverige sviker” och “Nätjättarna”, där politikens nära relationer till de globala tech-bolagen avslöjades.

My Rohwedder förstärker nu Aftonbladets politikbevakning i alla format, inte minst inom podcast.

– Vi ska vara på läsarnas sida. Utgångspunkten är de stora samhällsfrågor som påverkar alla oss som bor i Sverige, snarare än att bara följa partiernas egna utspel. My Rohwedder har precis de kunskaper och den blick på politiken som krävs för att vi ska kunna hålla det löftet till vår publik, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

My Rohwedder tillträder 5 maj.

Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post:karin.schmidt@aftonbladet.se
My Rohwedder, Tel: 073-773 48 05.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

My Rohwedder. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.