Hyllningen – Trapiche’s chefsvinmakare har utsett de bästa vinerna 2016!

12.10.2016 13:15 | Spring Wine & Spirits AB

En gång om året väljer Trapiche’s chefsvinmakare Daniel Pi ut ett fåtal viner som ska representera några av de bästa Malbec-vinerna från Argentina. Nu finns två av de prestigefyllda vinerna i begränsad upplaga på Systembolaget.

Trapiche Orellana

Trapiche’s chefsvinmakare Daniel Pi och hans team väljer varje år ut ett fåtal viner från Single Vinyardlägen som ska representera några av de bästa Malbec-vinerna från Argentina. De utvalda vinerna säljs sedan som en del av den prestigefyllda "Terroir Series".

- Med Terroir-series vill vi hylla de vinodlare från Argentina som år efter år strävar efter högsta kvalitet och effektivitet i sin skörd samtidigt som vi vill kunna erbjuda våra mest krävande konsumenter något alldeles extra, säger Daniel Pi.

Nu finns två av vinerna i Terroir Series i begränsad upplaga på systembolaget, 2012 Trapiche Terroir Malbec Finca Orellana och 2012 Trapiche Terroir Malbec Finca Coletto.

- Coletto kommer från vingården som drivs av systrarna Bibiana & Cristina Coletto. Just denna årgång drivs av den härliga El Peral frukten vilket ger mycket röd frukt med härliga kryddor såsom kryddnejlika och en sötfruktig elegant avslutning. Finca Orellana kommer från La Consulta-vingården, vinet har mer av mörk frukt och toner av plommon, choklad och tobak, berättar Daniel Pi.

Produktfakta: Trapiche Terroir Malbec Coletto

Ursprung: Argentina | Producent: Bodega Trapiche | Druvor: Malbec | Alkoholhalt: 14,5% vol |Pris: 229 kr | Art.nr: 99479 | Distribution Systembolaget: Beställningssortiment, endast 480 flaskor.

Produktfakta: Trapiche Terroir Malbec Finca Orellana

Ursprung: Argentina | Producent: Bodega Trapiche | Druvor: Malbec | Alkoholhalt: 14,5% vol |Pris: 229 kr | Art.nr: 99345 | Distribution Systembolaget: Beställningssortiment, endast 480 flaskor.

Trapiche Orellana
Daniel Pi
Systrarna Coletto
Trapiche Coletto 2012
Finca Orellana

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender