Hynion

Hynion utökar verksamheten i Sverige

Hynion har ingått ett avtal om att ta över drift och ägande av vätgasstationen vid Arlanda flygplats i Stockholm från Linde (tidigare AGA). Stationen kommer att stärka Hynions närvaro i Sverige och leverera bolagets strategi att driva vätgasstationer i och runt de större städerna i Skandinavien.

Vätgasstation på Arlanda flygplats

- Hynion är mycket nöjd med att ta över en välskött och operativ station i Stockholm. Vi kommer att utveckla verksamheten i Arlanda och i Stockholmsområdet för att kvalificera vätgas som ett utsläppsfritt bränsle, säger Ulf Hafseld, VD för Hynion AS.

Stationen betjänar för närvarande en liten flotta taxibilar och vätgasbilar i regionen.

- Stationen är centralt belägen på Arlanda flygplats, bra beläget för de stora taxiflottorna som besöker flygplatsen. Vi strävar efter att öka aktiviteten vid stationen ytterligare, säger Slavica Djuric, VD för Hynion Sweden.

- Vi är övertygade om att Hynion är en professionell och dedikerad operatör, väl lämpad för att driva vätgasstationer i denna tidiga fas av marknadsutvecklingen. Linde kommer att fortsätta leverera vätgas till stationen. Vi kommer att behålla vårt starka fokus på vätgas och minskning av koldioxidutsläpp i industrin och tunga transporter, säger Olof Källgren, VD för försäljning och marknadsföring på Linde Northern Europe.

- Hynion har utvecklat stationen vid Høvik utanför Oslo till en station med mycket hög tillförlitlighet så att bränsle alltid kan vara tillgängligt för tidiga användare. Vi kommer nu att utveckla våra stationer och leveranslösningar i Göteborg och Stockholm för att säkerställa att invånarna i Sveriges största städer också får tillförlitlig vätgasförsörjning till sina fordon, avslutar Ulf Hafseld.

Kontaktinfo:

Ulf Hafseld, CEO Hynion: +47 908 94 153, uh@hynion.com

Slavica Djuric, VD Hynion Sverige AB, +46 73 072 6076, sd@hynion.com

Vätgasstation på Arlanda flygplats

Hynion
Sandviksveien 17
1363 Høvik

Hynion bygger och driver vätgasstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren, inklusive världsledande projekt som HyNor, CUTE, Utsira vind / väte, CEP Berlin, SHHP, NewBusFuel och H2ME för att nämna några. Företagsledningen har också lång erfarenhet av att etablera och driva nystartade företag, liksom års erfarenhet från fordonsindustrin.

Följ Hynion

Senaste pressmeddelandena från Hynion

Hynion ingår ett partnerskap med Premac för tillverkning av vätgastankstationer30.8.2021 15:10:32 CEST | Pressmeddelande

Oslo 29/8-2021 En unik kompetenskombination framträder som ett resultat av samarbetsavtalet mellan Hynion och Premac om tillverkning av vätgastankstationer. Hynion har lång erfarenhet av design, etablering och drift av vätgastankstationer, medan Premac har 40 års erfarenhet av design och konstruktion av många olika typer av bränsletankstationer. "Det här samarbetet är en drömsituation för båda parter," säger Ulf Hafseld, VD för Hynion AS. "När vi nu går in i en ny fas med etableringen av ett stort antal vätgastankstationer under de kommande åren är det avgörande för oss att kunna arbeta med en erfaren stationsbyggare. Vår vätgasteknik har verifierats under många års drift och bygger på gedigen erfarenhet från processindustrin. Det har visat sig vara en robust och säker lösning med mycket hög upptid. Nu vill vi optimera detta i samarbete med Premac." Kurt Dahlberg, styrelseledamot i Hynion tillägger; "Vi tror att detta norsk-svenska samarbete kommer att ge partnerna en bra och effektiv