Hyperbilen GR Super Sport visade sig i Le Mans

Dela

Hyperbilen GR Super Sport återvände till sitt andra hem i helgen för sin allra första publika körning. Som en del i utvecklingsarbetet avverkade en prototypversion av nya GR Suport Sport ett varv på den legendariska banan precis innan starten av det 88:e upplagan av 24-timmarstävlingen i Le Mans.

En specialutvecklad prototypmodell av GR Super Sport, ombyggd till cabriolet och med GR camouflage-dekor, körde ett uppvisningsvarv runt den legendariska Le Mans-banan i Frankrike. Bakom ratten satt Alex Wurz, tidigare TOYOTA GAZOO Racing-förare.

Under normala omständigheter körs Le Mans under juni månad, men loppet har i år senarelagts till september och genomfördes i år helt utan publik. På startlinjen stod bland annat två TOYOTA GAZOO Racing TS050 HYBRID vars mål var tydligt: att försvara titeln från de två tidigare åren. TS050 HYBRID har inte bara segrat tidigare, det är också bilen med den snabbaste varvtiden någonsin runt banan. Racingbilen har naturligtvis också varit inspirationen vid utvecklingen av nya GR Suport Sport, en hyperbil med rötter och prestanda från racingen.

Nya GR Super Sport är också resultat av TOYOTA GAZOO Racings löfte att använda motorsporten för att utveckla ännu bättre bilar för allmänna vägar och vanliga kunder, och det symboliserar det ännu närmare samarbetet mellan TOYOTA GAZOO Racings tävlingsverksamhet och utvecklingen av vanliga bilar.

- Det var en ära att köra den här prototypmodellen av nya GR Super Sport för första gången i en publik miljö, och särskilt på en bana som Le Mans där GR Super Sport är född. Det här var första gången jag körde bilen så uppvisningsvarvet gav mig inte möjlighet att pressa gränserna, men jag kände direkt att GR Super Sport har potentialen för otrolig prestanda. Jag kunde känna likheterna mellan GR Super Sport och TS050 HYBRID i dess prestanda, särskilt fyrhjulsdriften och hybridsystemet. Men utvecklingsingenjörerna säger att det här bara var en försmak av den fulla potentialen av GR Super Sport, så jag är superspänd över att köra den igen inom snar framtid, säger föraren Alex Wurz.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Toyota har elektrifierat bilvärlden i två decennier och erbjuder i dag sju olika hybridmodeller i Sverige. 81 % av företagets försäljning av personbilar i Sverige 2019 var elektrifierad och Toyota har också Europas i genomsnitt lägsta utsläpp av koldioxid. 

Toyota Sweden AB är den svenska generalagenten för Toyota och ingår i Toyota Motor Europe med huvudkontor i Bryssel, Belgien.

Följ Toyota

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Toyota