Hyresförhandlingarna havererade i Sundsvall

Oacceptabla slutbud från Hyresgästföreningen grusade förhoppningen att nå en uppgörelse om 2021 års hyror i Sundsvall. Den 15 mars valde därför Fastighetsägarna MittNord att frånträda förhandlingarna för den övervägande delen av beståndet man förhandlar i kommunen. Närmare 2 300 hushåll berörs.

Förhandlingarna om den årliga justeringen av den allmänna hyresnivån för 2021 har varit tuffare än på länge. Ett återkommande argument från Hyresgästföreningen (HGF) är att hyresjusteringen till följd av pandemin borde vara väldigt låg om ens någon alls. Fastighetsägarnas yrkande å andra sidan bygger på att hyresnivån behöver följa den allmänna ekonomiska utvecklingen och att där finns en del kostnadsökningar att ta hänsyn till.

– Den samhällsekonomiska utvecklingen har varit avgörande för hur våra yrkanden landat, liksom avvikelser i de lokala förhållandena. Det var inför årets förhandlingar tydligt att det fanns utrymme för en måttfull justering av den allmänna hyresnivån 2021, säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

I Sundsvall har hyresförhandlingarna pågått i månader och HGF:s slutbud stänger definitivt dörren för att parterna ska nå en uppgörelse om 2021 års hyror.

– Vi konstaterar att Hyresgästföreningen ännu en gång använder sitt veto för att tvinga oss att acceptera extremt låga bud. Att frånträda är en sista utväg när förhandlingarna inte fungerar, säger Peter Sörman.

Slutbudet från HGF – 0,89 procents höjning med ikraftträdandedatum 1 april – är betydligt lägre än den överenskommelse HGF träffat med kommunägda Mitthem.

– Det är ingen orimlig hyreshöjning vi efterfrågat. En höjning på 1,5 procent motsvarar för snitthyresgästen cirka 90 kronor i månaden. I gengäld ges hyresvärdarna förutsättning att erbjuda ett fortsatt gott underhåll och en god service till sina hyresgäster, säger Peter Sörman och fortsätter;

– Att förvalta fastigheter bygger som andra näringar på att man har kostnadstäckning och visst utrymme för att hålla en fortsatt hög nivå på förvaltningen av bostadsbeståndet. Hyresgästföreningens slutbud tillåter ingetdera varför enda utvägen var att frånträda förhandlingen.

Fastighetsägarna MittNord är en del av federationen Fastighetsägarna och har cirka 3 400 medlemmar. Verksamhetsområdet sträcker sig över 112 kommuner i mellersta och norra Sverige. Förutom att bedriva näringspolitik och serva medlemsföretaget med branschrelevant rådgivning säljer företaget tjänster inom juridik, hyresförhandling, förvaltning och inkasso. Utbildningsverksamheten är också det en bärande del av medlemserbjudandet.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.