Hyresförhandlingarna klara för de privata hyresvärdarna

Hyrorna för Stockholms privatägda bostäder kommer att höjas med 1,75 procent från den 1 april 2021. Det blev klart under fredagen då Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen skrev under en ramavtalsöverenskommelse för Stockholms stad.

- Vi är nöjda med att ha ett ramavtal på plats. Det underlättar för såväl hyresvärdar som hyresgäster. Däremot är vi varken nöjda med nivån eller att uppgörelsen gjordes först efter det att de kommunala bolagens uppgörelse var klar, säger Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm.

Förhandlingarna, som har pågått i närmare sju månader, handlar om hur mycket den generella hyresnivån ska höjas i Stockholm under 2021. Parterna har under förhandlingarna stått långt ifrån varandra. Överenskommelsen som gäller de privata hyresvärdarna möjliggjordes endast av ett nyligen taget beslut från Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta om en hyreshöjning på 1,75 procent från den 1 mars för Stockholms kommunägda bestånd.

- Årets förhandlingar är därmed ännu ett exempel på att lagändringen 2011, som innebar att de kommunala hyrornas normerande roll skulle tas bort, inte har fått något genomslag i verkligheten. Det beror ytterst på att det saknas en oberoende tvistelösning för hela hyresmarknaden, Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm.

Under 2020 utreddes frågan om en sådan tvistelösning. Utredningen överlämnades till justitiedepartementet i julas. Sedan dess förhandlar januaripartierna C, L, S och MP om eventuella förändringar i förslaget till ny lagstiftning.

- Vi hoppas att dessa förhandlingar faller väl ut, så att vi får en hyresmarknad där privata och kommunala hyresvärdar är likställda. Det är också viktigt om vi i framtiden vill undvika att förhandlingarna drar ut på det sättet som nu har skett. Det skulle minska osäkerheten för både hyresgäster och hyresvärdar, säger Nathalie Brard.

Nathalie Brard, förhandlingschef Fastighetsägarna Stockholm
nathalie.brard@fastighetsagarna.se

Om Fastighetsägarna Stockholm

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt - hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.